Historia
Tarina sai alkunsa vuonna 1989 pienestä paikallisesti toimivasta kiinteistöhuoltoyhtiöstä, jonka tärkein tehtävä oli palvella asiakkaita niin pienissä kuin suurissa tarpeissa nopeasti ja laadukkaasti. Toinen yrityksen perustajista, Kimmo Helasuo, teki jo armeijalomien aikana lumitöitä kiinteistöhuoltoyrityksessä. Armeijan jälkeen Helasuo auttoi ystäväänsä Timo Kaislaa helsinkiläisessä autopesulassa, kunnes he saivat idean. Syntyi Kaisla & Helasuo Oy, ensimmäinen Kh-Kiinteistöpalveluiden yksikkö.
– Jaoimme isännöitsijöille mainoskirjettä, jossa kerroimme tekevämme mitä vaan. Saimme ensin yhden talonmiehen tuurauksen ja nurmikon korjauksen. Menimme parin tunnin päästä kysymään, että mitä seuraavaksi. Siitä se sitten lähti, kertoo Kimmo Helasuo.
Ensimmäisen toimintavuoden jälkeen yrityksellä oli asiakkaana kymmenkunta taloa ja he palkkasivat ensimmäisen työntekijänsä. Eino Vesa työskentelee edelleen yrityksen palveluksessa.
– Meillä viihdytään pitkään, mikä on erittäin arvokasta. Kaikki lähtee meidän hyvistä työntekijöistämme ja siitä, että pidämme heistä huolta, toteaa Matti Lukkari. Samalla alalla yrittäjänä vuodesta 1992 toiminut Lukkari tuli mukaan Kh-yhteistyöhön vuonna 1995 sovittuaan fuusiosta Helasuon kanssa. Pian hänen vastuullaan oli ensimmäinen erillinen liiketoimintayksikkö. Sen jälkeen kasvua syntyi yli sadan prosentin vuosivauhtia.
– Ymmärsimme, että asiakkaille on tärkeää olla yhteydessä omaan, tuttuun ja läheiseen paikallisyksikköön. Otimme uusia yrittäjiä mukaan, pilkoimme niitä pienemmiksi ja jaoimme toiminta-alueita. Tämä paikallinen malli toimii erinomaisesti edelleen, Lukkari sanoo.
– Matkalle mahtuu hauskoja sattumuksia. Kerran huolestunut asukas soitti rapussa harhailevasta kissasta. Päästin kissan yleisavaimella asuntoon, ettei se karkaa ja jää auton alle. Asunnossa asui kyllä kissa, mutta ihan toinen kissa ja lopputulos oli hävityksen kauhistus, nauraa Helasuo. – Kyseinen taloyhtiö on kuitenkin edelleen asiakkaamme.
Paikallisuus ja laadukas työn jälki ovat valtteja edelleen
Alusta asti yhtiö on erikoistunut asuinkiinteistöjen huoltoon, mutta ammattilaiset löytyvät myös liikekiinteistöjen ylläpitoon. Paikallisyksiköihin organisoidulla toiminnalla asiakkaita voidaan palvella nopeasti ja laadukkaasti. Havaitsemme, hoidamme ja huolehdimme!
– Laatu merkitsee sitä, että odotuksiin vastataan. Tunnuksessamme oleva talo symboloi tuttua, turvallista, iloista palvelua. Uskomme edelleen pieniin yksiköihin, joissa vastuu on kuitenkin hajautettu isolle joukolle, sanoo Helasuo. Kimmo ja Matti ovat siirtyneet sivuun yhtiön toiminnasta, mutta heidän luomansa toimintamalli elää edelleen – kiitos siitä kuuluu vahvalle yrittäjäkaksikolle sekä kaikille vuosien saatossa Kotikatuun liittyneille yrittäjille.
Kh-Kiinteistöpalveluista Kotikatu keväällä 2019
Katso video uudistuksesta tästä.
Paikallisuus on ja pysyy kasvusta huolimatta
Kotikatu ja PHM Group (Porvoon Huoltomiehet) yhdistyivät 24.9.2020 samaan konserniin.
Kotikatu on osa PHM Groupia. PHM on pohjoismainen kiinteistöpalvelukonserni, jonka tehtävä on pitää huolta ihmisistä pitämällä huolta heidän asuinympäristöstään. PHM Group muodostuu alan parhaista paikallisista yrityksistä, joilla on samat arvot ja motiivit; yrittäjähenkisyys sekä reilu ja vastuullinen toiminta. Uskomme, että paikallista palvelua parempaa on vain paikallinen palvelu isoilla resursseilla. PHM:n kanssa ei tarvitse miettiä ottaako tutun paikallisen vai ison pohjoismaisen. Meiltä saa molempien parhaat puolet.
Kiinnostuitko? Pyydä tarjous