Oululaisen Talkkaripalvelut Vaarala Oy:n liiketoiminta osaksi Kotikatua

Kuvassa vasemmalta Tiina Volmer ja Mikko Mäkikyrö Kotikadulta, Tero Vaarala Talkkaripalvelut Vaaralasta sekä Jussi Niemelä Kotikadulta

Kotikatu Oy on ostanut Talkkaripalvelut Vaarala Oy:n liiketoiminnan.  ”Haluan palvella asiakkaamme parhaalla mahdollisella tavalla ja sen varmistamiseksi siirrymme osaksi Kotikatua. Kaupan myötä meille avautuu uusia tapoja kehittää toimintaamme ja samalla säilytämme paikallisen ja henkilökohtaisen palvelun kuten aikaisemminkin,” kertoo Talkkaripalvelut Vaaralan toimitusjohtaja Tero Vaarala. ”Olen seurannut Kotikadun toimintaa jo tovin ja minulla on ilo liittyä kotikatulaiseksi! Me oululaiset haluamme jatkossakin palvella hyvin ja henkilökohtaisesti kaikki asiakkaamme,” Tero jatkaa.

”On hienoa saada hyvin hoidettu yritys ja sen osaava henkilökunta osaksi Kotikatua”, toteaa Kotikadun operatiivinen johtaja Mikko Mäkikyrö. Talkkaripalvelut Vaaralan henkilökunta jatkaa kaupan jälkeen Kotikadun palveluksessa samoissa tutuissa rooleissa kuin tähänkin saakka. ”Arki jatkuu kuten tähänkin asti – samat tekijät jatkavat hyvää työtä ,” lisää Mäkikyrö. ”Me haluamme, että yrityksellä on kasvot ja yhteyshenkilöt tavoitetaan helposti. Tehtäväni on varmistaa, että meidän asiakkaamme tietävät kuka häntä palvelee ja miten yhteyshenkilön parhaiten tavoittaa”, toteaa Tero.

Kaupan johdosta Talkkaripalvelut Vaarala Oy:n liiketoimintaan kuuluvat sopimukset siirtyvät Kotikatu Oy:lle 1.10.2019 lukien voimassaolevin ehdoin, eikä niitä tarvitse kaupan johdosta päivittää.

Löydät yksikön yhteystiedot täältä.

Lisätietoja:
Mikko Mäkikyrö, operatiivinen johtaja, Kotikatu Oulu, mikko.makikyro@kotikatu.fi, 010 270 8026
Tero Vaarala, toimitusjohtaja, Talkkaripalvelut Vaarala, toimisto@talkkaripalvelut.net, 0400 412 324

Energiansäästöviikko tulee – katso vinkit ja voita leffaliput!

Valtakunnallinen Energiansäästöviikko polkaistaan jälleen käyntiin maanantaina 7.10.2019. Kampanja kannustaa huomaamaan, että vastuullinen energiankäyttö on meidän kaikkien yhteinen asia. Olethan myös sinä, naapurisi ja työporukkasi mukana pienentämässä päästöjä ja rakentamassa samalla kestävämpää tulevaisuutta!

Meillä Kotikadulla tehdään töitä energiansäästön tukemiseksi joka päivä: asiantunteva henkilöstömme muun muassa neuvoo ja ohjaa taloyhtiöitä kohti yhä vastuullisempia lämmittämisen ratkaisuja. Energiansäästöviikon kunniaksi kokosimme lisäksi verkkosivuillemme monipuolisen joukon vinkkejä arjen pieniin ja suurempiin ekotekoihin. Kurkkaa vinkit läpi ja muista ne arjessasi. Voit jättää sivulla myös oman vinkin ja voittaa arvonnassa leffaliput itsellesi ja ystävällesi.

Säästetään energiaa yhdessä!

Tästä kampanjasivulle >

Syksy on täällä: huoltamaton kaivo on tulvariski

Syyskuun myötä saapuivat myös syyssateet. Nyt on hyvä hetki huolehtia kiinteistön sadevesikaivot kuntoon! Perusteellisella sadevesikaivojen puhdistuksella ja huollolla voidaan vähentää tulvariskejä piha-alueella ja vesivahinkoriskejä kiinteistölle. Säännöllinen huolto on siis fiksu toimenpide myös taloudellisesti.

Kaivo on hyvä puhdistaa joko keväällä hiekotushiekkojen keräyksen yhteydessä tai syksyllä esim. taloyhtiön syystalkoiden jälkeen. Siivoamalla pihan ja parkkipaikkojen kaatoalueet voidaan varmistaa, etteivät kaivot täyty heti tyhjennyksen jälkeen uudestaan.

Lisäksi on hyvä muistaa, että viime kädessä vastuu viemäröinnin toimivuudesta kuuluu aina kiinteistön omistajalle.

Tutustu kattaviin palveluihimme, laitetaan kiinteistösi syyskuntoon!

Tietohallinnon tiimi on tärkeä osa liiketoimintaa

Juha Allonen nimitettiin Kotikadun CIO:ksi ja johtoryhmän jäseneksi 2.9.2019. Juha on työskennellyt aikaisemmin Tallink Siljalla sekä MTV:llä ja vetänyt siellä merkittäviä tietohallinnon kehityshankkeita ja modernien digitaalisten palvelujen kehitystä.

”Lähden innolla mukaan rakentamaan Kotikadun huikeata kasvutarinaa! Tehtävänäni on lähteä mukaan kehittämään Kotikadun liiketoimintaa ja tukea sitä erilaisin IT ratkaisuin sekä toteuttaa menestyksekästä digitaalista kehitystä kiinteistöhuoltoalalla,” kertoo Juha. ”Päiväni tulevat koostumaan erilaisten tulevaisuuden digiratkaisuiden kartoittamisesta, järjestelmien modernisoinnista sekä uusien toimintamallien etsimisestä ja käyttöönotosta yhdessä loistavan tiimini kanssa” hän jatkaa. Heti ensimmäisistä työpäivistään lähtien Juha on huomannut, että Kotikadulla on runsaasti kehityshalukkuutta, vakuuttavaa ammattitaitoa ja edistyksellisiä kehitysprojekteja käynnissä ja hän onkin malttamattomasti lähtökuopissa antamaan niihin oman panoksensa.

IT tarkoittaa sujuvaa asiointia ja arkea

”Asiakkaamme voivat asioida kanssamme helposti ja niissä kanavissa, joissa he jo omassa arjessaan ovat olivat ne sitten somekanavia tai perinteisempiä. Panostus järjestelmiin, laitteisiin ja IT osaamiseen kannattaa aina,” toteaa Kotikadun toimitusjohtaja Jussi Niemelä. ”Juha tiimeineen ei tavoittele yhtään sen vähempää kuin ylivertaisen digitaalisen palvelun ja erinomaisen asiointikokemuksen luomista kiinteistöhuoltoalalle,” Jussi jatkaa.

Lisätietoja Juha Allonen , 050 328 5038  ja Jussi Niemelä, 010 270 8009

Työturvallisuus on jokaisen asia

”Turvallisuus lähtee asenteesta, ennakoimisesta ja varautumisesta” , toteaa Kotikadun turvallisuuspäällikkö Antti Mäkinen. ”Turvallisen yrityskulttuurin luominen vaatii oikean asenteen lisäksi tahtoa, työtä, sitoutumista ja kaikkien osallistumista. Lähdimme suunnittelemaan, miten kasvatamme esimiestemme sitoutumista ja osaamista turvallisuusasioihin ja päädyimme järjestämään heille tapahtuman, jossa harjoitellaan asioita ihan konkreettisesti,” Antti jatkaa. Valmennustapahtumat kiersivät Oulussa, Tampereella, Jyväskylässä sekä Espoossa.

Valmennustapahtumassa kierrettiin toimintapisteitä joissa harjoiteltiin esimerkiksi alkusammutusta, ergonomista tapaa nousta työkoneisiin, turvallisesti korkealla työskentelyä, verestettiin ensiaputaitoja ja kuultiin uutuudet työsuojaimista sekä faktoja liikennevahinkojen välttämisestä. ”Kaikki kiinteistöhuollon esimiestehtävissä olevat henkilöt osallistuivat valmennustapahtumaan,” kertoo Antti. Osa toimistoissa työskentelevistä henkilöistä ja johdosta käy myös tapahtuman toimintapisteet läpi ja sitä kautta saavat näkemystä, millaisiin työtehtäviin ja turvallisuuskysymyksiin kenttätyössä törmätään,” Antti jatkaa.

Tapahtumat onnistuivat loistavasti ja esimiehet saivat runsaasti tietotaitoa, jota jakavat eteenpäin tiimeilleen.

Lue myös ajatuksiamme vastuullisesta kiinteistöhuollosta tästä.

Lahtelainen L & S Huoltokeskus Oy osaksi Kotikatua

Kuvassa vasemmalta Jussi Niemelä ja Tiina Volmer Kotikadulta ja Kari-Pekka Vekkeli ja Markku Saarinen L & S Huoltokeskuksesta

Kotikatu Group Oy on hankkinut Lahdessa toimivan L & S Huoltokeskus Oy:n osakekannan.

”Tavoitteemme on olla monipuolinen, luotettava ja laadukas kiinteistöhuoltoyhtiö. Vahvistaaksemme entisestään tavoitettamme ja toimintaamme, siirrymme osaksi Kotikatua,” toteaa L & S Huoltokeskuksen toimitusjohtaja Markku Saarinen. ”Kaupan myötä meille avautuu uusia mahdollisuuksia kehittää toimintaamme entistä asiakaslähtöisemmäksi,” Markku jatkaa. ”Lisäksi näen hyvänä koko alan kannalta, että Kotikatu aloittaa toimintansa Lahdessa.”

”Lahti on Kotikadulle uusi toiminta-alue ja olemme erityisen tyytyväisiä, että pääsemme aloittamaan toimintamme Lahdessa Markun ja hänen väkensä kanssa. Yhteistyömme tuo varmasti asiakkaillemme hyötyjä kun paikallistuntemus ja monipuoliset resurssit päästään yhdistämään”, toteaa Kotikadun operatiivinen johtaja Kai Hintz. ”On hienoa saada joukkoomme kokeneita kiinteistöhuollon ammattilaisia,” Hintz jatkaa.

Yhteystiedot ja yritysilme säilyy ennallaan

L & S Huoltokeskus Oy toimii jatkossa osana Kotikatua ja sen koko henkilökunta Markku mukaan lukien jatkaa kaupan jälkeen yhtiön palveluksessa. ”Arkemme jatkuu kuten tähänkin asti: palvelemme asiakkaitamme kokemuksen tuomalla varmuudella, reilusti ja rehdisti,” Markku toteaa. L & S Huoltokeskuksen toiminta jatkuu toistaiseksi samalla tutulla nimellä ja yritysilmeellä. Tässä vaiheessa myös kaikki yhteystietomme säilyvät ennallaan ja mahdollisista muutoksista tiedotetaan hyvissä ajoin ennakkoon. Tutustu L & S Huoltokeskukseen täältä.

Mikäli sinulla on kysyttävää, vastaamme mielellämme!

Kai Hintz, Kotikatu, operatiivinen johtaja, 010 270 8268, kai.hintz@kotikatu.fi
Markku Saarinen, toimitusjohtaja , L & S Huoltokeskus, 040 552 5041, ls.huoltokeskus@co.inet.fi
Jakke Leppäsalo, työnjohtaja , L & S Huoltokeskus, 040 719 8972, ls.huoltokeskus@co.inet.fi

Kasvua paikallisuutta vaalien

Kotikatulaisten määrä kasvaa tasaisesti. ”Laajenemme harkitusti, asiakasläheistä ja paikallista palvelua kunnioittaen”, toteaa toimitusjohtaja Jussi Niemelä. Yrityskauppoja on tiedossa vielä loppuvuonnakin ja vaikka yhtiö kasvaa, toiminta-ajatus säilyy yrittäjähenkisenä: paikalliset tiimit vastaavat ammattiylpeydellä työn jäljestä. ”Havaitsemme, hoidamme ja huolehdimme on asiakaslupauksemme ja ohjenuoranamme tekemiseen joka päivä”, Jussi jatkaa.

Talouselämä kirjoitti artikkelin Kotikadun kasvusta, lue se täältä!

Kotikatulaisten kuulumisia Oulusta

Kiinteistönhoitaja Anssi Mettovaaran vastuulla on asuinkerrostalokohteita Oulun Kaijonharjussa. Huoltotöiden lisäksi hänen tehtäviinsä kuuluu myös hiekoittamista, auraamista ja muita konetöitä.


– Teen asuntoihin huollot. Korjailen vessanpöntöt, lavuaarit ja hanat. Tarvittaessa soitan paikalle meidän putkimiehen, Mettovaara kertoo.

Normaali päivä koostuu aamukierroksesta ja huoltotöistä. Säännöllinen kiinteistöjen huoltaminen ylläpitää niiden arvoa, kun huomaamme puutteet. Suurin osa asukkaista on jo Mettovaaralle tuttuja. Välillä hän on päivystysvuorossa yöllä. Työkalut ovat aina kunnossa ja valmiina autossa.

– Aukaisen tietysti myös ovia avaimensa kadottaneille. Kerran asukkaalta meni avain roskapussin mukana Molok-jäteastiaan. Sieltä sitä sitten ongin pohjalta, Mettovaara nauraa.

Kaikkea mahdollista tulee vastaan. Välillä päästetään ambulanssi, poliisi tai palokunta sisälle, sairauskohtauksen tai vaikka autotalliin tulvivan veden takia.

– Jos lattialla on metri vettä, siinä kohtaa ei lähdetä vaihtamaan uusien asukkaiden nimiä seinään. Ensin selvitetään, että kuinka akuutti asia on, ja mennään tärkeysjärjestyksessä. Tämä on antoisa ja ihmisläheinen ammatti.

Kotikatulaisten kuulumisia Tampereelta

Jaakko Yrjölä vastaa palvelun laadusta ja töiden organisoinnista sekä toimii Kotikatu Tampereen, Kotikatu Messukylän ja Nokian Kiinteistöhuollon työnjohtajien esimiehenä.


– Olen ollut Kotikadulla töissä vajaan vuoden.  Edellisen työnantajan palveluksessa olin 13 vuotta ja kiinteistöhuollon työt ovat tulleet tutuiksi jo lapsena isän mukana kulkemalla.

– Aamuisin käyn työnjohdon, huoltomiesten ja yksikönpäällikön kanssa päivän asioita läpi. Käymme paljon myös kiinteistöissä ja asiakaspalavereissa, hallitukset sekä isännöitsijät tulevat tutuiksi. Yksikään päivä ei ole samanlainen ja nautin haasteista.

Kiireellisyysjärjestys ja talvella etenkin luontoäiti vaikuttavat päivän kulkuun. Talven kausityöt ovat kriittisimmät ja palvelua kehitetään koko ajan. Päivät venyvät ja työt edellyttävät, että kalusto on kunnossa. Siitä huolehtiminen kuuluu Yrjölän vastuulle.

– Kuuntelen ja autan työnjohtoa parhaani mukaan. Tukena oleminen on iso tekijä niin työhön, osaamiseen kuin tiimihenkeenkin liittyen. Oli kyse sitten toimitusjohtajasta tai huoltomiehestä, työt tehdään porukalla.

– Toimimme työturvallisuus edellä, ja korjaamme epäkohtia kentältä tulevan palautteen mukaan. Etenemismahdollisuuksia, rekrytointeja ja muita henkilöstöasioita hoidamme yhdessä yksikönpäällikön kanssa.

Keväällä Kotikadun palvelutarjonta laajeni Pirkanmaalla.

– Nyt myös asfaltoinnit, louhinnat ja kaikki maanrakennustyöt saa meidän kauttamme.

– Olemme olemassa asiakkaita varten. Kotikadun mottoa vähän vääntäen huolehdimme hyvin, huomaamme helposti ja hoidamme heti, nauraa Yrjölä.

Kotikatulaisten kuulumisia pääkaupunkiseudulta

Yrittäjähenkiseksi itsekin tunnustautuva LVI-asentaja Toni Tabell arvostaa sitä, että Kotikatuun kuuluva Cateva on yrityksenä kannattavalla pohjalla ja sen toimintatapa on tehokas.


– Olen ollut aiemmin alan suurissa yrityksissä töissä. Kun tulin tänne, oli ero ihan huomattava. Täältä puuttuu turha byrokratia, eli meille tekijöille luodaan hyvät puitteet oman ammattiosaamisemme toteuttamiseen. Lisäksi Cateva on melko uusi yritys vielä, minkä vuoksi emme ole ihmisille kovin tuttuja. Me haluamme ansaita paikkamme asiakkaitten mielissä, eli tehdä hommat huolellisesti ja kerralla kuntoon. Meillä on kaikki edellytykset siihen, että menestymme hyvin.

Pienen lapsen isänä Tabellin on helppo antaa ruusuja myös työnantajansa joustavuudesta työaikojen suhteen.

– Minulle on arvokasta, että työnantaja joustaa esimerkiksi lapsen sairastuessa. Siitä on usein  todella iso apu, kun lapsiperhearjen palikoita sovitellaan yhteen.

Kiitosta kuuluu myös Catevan asiakaspalautekäytännöistä.

– Kun me saamme kiitosta asiakkaan suunnasta, sitä ei jäädä hautomaan työnjohtoon, vaan kiitos välitetään suoraan tekijälle ja laitetaan yleisesti kaikkien nähtäville. Näin se kiitos motivoi koko porukkaa yhä parempaan tekemiseen. Mielestäni työssäni on parasta juuri se, että voin auttaa asiakkaita ongelmien ratkaisemisessa.

Lopuksi Tabell mainitsee työviihtyvyyttään lisääväksi tekijäksi myös sen, että yrityksen hierarkia on matala ja työilmapiiri hyvä.

– Meillä on tiivis työtiimi. Täällä ei todellakaan olla kylmäkiskoisia työntekijöitä kohtaan vaan ihan päinvastoin. Apua on ollut aina tarjolla, kun sitä on tarvinnut. Työturvallisuudestamme huolehditaan. Lisäksi olen saanut tosi mutkattomasti asioita hoidettua eri tahojen kanssa ihan toimitusjohtajaa myöden, hän kiittää.