Kiinteistöpalveluiden kilpailutus ja huoltoyhtiön vaihtaminen – mitä kannattaa muistaa?

Huoltoyhtiön vaihtaminen

Mitä kaikkia kysymyksiä ja asioita kannattaa pitää mielessä huoltoyhtiöitä vertaillessa ja kiinteistöpalvelutoimittajan valintaa tehdessä? Me kokosimme tälle sivulle vastauksia päätöksenteon tueksi.

Kiinteistöhuollon tarvekartoitus

Asuntojen lukumäärä, piha-alueiden ominaisuudet, asukasprofiili, talotekniset erot – kiinteistöjä ja taloyhtiöitä on monenlaisia ja siksi myös niiden huoltotarpeet eroavat merkittävästi toisistaan. Keskustelkaa yhdessä hallituksen ja isännöitsijän kanssa, millaisia huoltopalveluita te tarvitsette. Kuunnelkaa myös asukkaita ja heidän toiveitaan. Kotikadulla palvelukuvaus ja -sopimuksen sisältö laaditaan yhteistyössä tilaajan kanssa taloyhtiön yksilöllisiä tarpeita vastaavaksi. Samaan palvelusopimukseen voidaan liittää myös siivous sekä erilaiset pihatyöt.

Perehdy kiinteistöhuoltoyhtiön toimintatapoihin

Osataanko ennakoida huoltotarpeita ja ovatko kalusto- ja henkilöresurssit riittävät? Miten päivystys toimii ja miten poikkeustilanteet hoidetaan? Huoltoyhtiön on hyvä olla tekemisissään aina askeleen aikaa edellä. Kunnossapitotarpeiden ennakoiva havainnointi ja kerralla kuntoon -asenne ovat laadukkaan ja luotettavan huoltotoiminnan peruskiviä.

Hyvällä kiinteistönhoitoyhtiöllä on aina yksi päämäärä ylitse muiden: pitää huolta asukkaiden turvallisesta ja viihtyisästä asumisesta kellon ja kalenterin ympäri. Päivystystä ei välttämättä tule edes ajatelleeksi, ennen kuin sitä itse kipeästi tarvitsee. Sujuvasti saavutettava päivystäjä ja nopeasti saapuva huoltomies ovat iso apu, kun arjessa sattuu kohdalle kiireellistä toimintaa edellyttävä tilanne.

Muista, että hyvä huolto on aina tilaajan ja toimittajan yhteispeliä; laadukas kiinteistöpalveluyhtiö kuuntelee ja kuulee asiakkaitaan sekä viestii avoimesti ja tehokkaasti toiminnastaan. Myös jatkuva laaduntarkkailu on tärkeää, se tukee palvelun kehittämistä lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä.

Varmistu huoltoyhtiön osaamisesta

Varmistu, että huoltoyhtiö toimii osaavasti kaikissa tilanteissa. Ota kiertelemättä puheeksi esimerkiksi se, miten huoltoyhtiö toimii vesivahingon sattuessa ja miten lomatuuraukset on mietitty. Mielessä kannattaa pitää myös, että asuinalueen ominaispiirteet tuntevan huoltoyhtiön palvelu on monesti sujuvampaa, nopeampaa ja  kustannustehokkaampaa.

Huomioi aina asukkaat

Kun yhden toimittajan kautta voi tilata useita palveluita, on se asukkaalle ja isännöitsijälle kätevämpää. Kotikadulta saa kaikki kiinteistön huoltoon ja ylläpitoon liittyvät palvelut aina kiinteistönhoidosta siivoukseen ja talotekniikan erityspalveluihin asti. Tytäryhtiömme Catevan kautta onnistuvat sen toiminta-alueilla myös sähkö- ja putkityöt, remonttihommat sekä vahinkosaneeraukset.

Valintakeskusteluissa on hyvä nostaa esille myös se, minkälaisia ihmisiä taloyhtiössä asuu ja miten he haluavat asioida huoltoyhtiön kanssa. Nuoremmille digitaalinen asiointi on arkipäivää, hiukan varttuneempien parissa voi olla toisenlaisia tarpeita. Asiointi Kotikadun kanssa onnistuu niin verkossa kuin perinteisemmillä tavoilla puhelimitse tai kivijalkapalvelupisteiden kautta. Meidän asiakaspalvelupisteissä tunnetaan kotitalot ja asuinalueet – asukkaiden on helppo jutella paikallisen asiakaspalvelun kanssa.

Muista vastuullisuustekijät

Vihreät arvot ovat nykyään monella mielessä myös kiinteistöpalvelujen toimittajan valinnassa. Kestävää kehitystä voi tukea esimerkiksi siten, että ostaa palvelut huoltoyhtiöltä, jonka kiinteistönhoitajat työskentelevät pienillä alueilla. Tällöin siirtymät ovat maltillisia eivätkä ne kuormita turhaan ympäristöä. Lisäksi esimerkiksi konekalustoon ja työtehtävissä käytettäviin kemikaaleihin on hyvä kiinnittää huomiota, sillä pitkässä juoksussa ja isoissa volyymeissä niillä on merkittävä vaikutus.

Kotikadun tähtäimessä on lisätä erilaisten biopolttoaineiden sekä sähkön käyttöä voimanlähteenä eri toiminnoissaan jo lyhyellä aikajänteellä. Päästöjä vähennetään niin työkoneiden, kuten ruohonleikkureiden ja lehtipuhaltimien, kuin ajokaluston saralla tiiviissä yhteistyössä niiden valmistajien ja toimittajien kanssa.

Huoltoyhteistyön käynnistys

Näin hyvä huoltoyhteistyö käynnistyy

Tutustu tästä

Kotikadun referenssit

Lue lisää toiminnastamme

Tutustu asiakasreferensseihin

Haluatko jättää meille tarjouspyynnön?

Klikkaa tästä

Kotikatu ja Avain Yhtiöt solmivat valtakunnallisen yhteistyösopimuksen

Kotikadun toimitusjohtaja Jussi Niemelä, Avain Yhtiöiden kiinteistöjohtaja Jan Bertills ja Kotikadun liiketoimintajohtaja Otto Tarkiainen


Avain Yhtiöt kilpailutti kiinteistönhoidon reilussa puolessa omistamissaan asuinkiinteistöissä laadun ja asukaskokemuksen parantamiseksi. Samalla haluttiin keskittää hankintaa ja etsiä monipuolinen palvelukumppani kiinteistöjen ylläpitoon. Tarjouskilpailun jälkeen neuvottelut etenivät syksyn aikana useamman palvelutuottajan kanssa ja loppusuoralla Kotikatu osoittautui mieluisaksi kumppaniksi suurimmassa osassa asuinkiinteistöjä.

”Meillä Avain asunnoilla oli ennestään hyvä mielikuva Kotikadusta ja kokemusta heidän työnsä jäljestä. Voimakkaasta kasvuvauhdista ja yritysostoista huolimatta heillä on ollut kyky pitää kiinni sovitusta ja tuottaa varsin tasalaatuista alueellista palvelua rennolla otteella ja asiakaspalvelusta tinkimättä,” kertoo Avain Yhtiöiden kiinteistöjohtaja Jan Bertills. ”Meillä on kiinteistöjä ympäri Suomen ja meille oli tärkeää löytää kumppanit, jotka myös pystyvät hoitamaan kohteita valtakunnallisesti,” Jan jatkaa.

”Paikallinen palvelumme tarkoittaa lyhyitä siirtymiä kohteiden välillä ja nopeaa reagointia palvelupyyntöihin,” kertoo Kotikadun vahvuuksia asiakkuusjohtaja Ilkka Laitinen. Ilkan tehtävänä yhteistyössä Avain Yhtiöiden kanssa on olla linkkinä kotikatulaisten ja isännöitsijöiden välillä. ”On tärkeää, että kokonaisuus on hallussa yhdellä henkilöllä, jolloin tavoitteiden toteutumista voidaan seurata paremmin ja toimintamalleja on helpompi kehittää yhteistyössä asiakkaan kanssa,” jatkaa Ilkka.

”Yhteistyömme on alkanut hienosti ja odotankin jo mielenkiinnolla tuloksia ensi kevään asukastyytyväisyysmittauksestamme. Asukkaiden palaute kehittää toimintaa ja kertoo, miten on onnistuttu luomaan viihtyisät asuinolosuhteet ja toisaalta missä on parannettavaa,” Jan toteaa.

Avain Yhtiöiden omistuksessa on yli 8 500 asumisoikeus-, vuokra- ja palvelukotiasuntoa, joissa asuu yhteensä reilut 16 000 asukasta. Rakenteilla on yli 1300 asuntoa. Kotikadun hoidossa on lähes 150 Avain Yhtiöiden 310:stä asuinkiinteistöstä. Yhteistyötä tehdään Helsingissä, Vantaalla, Espoossa, Tuusulassa, Keravalla, Järvenpäässä, Tampereella, Lahdessa, Jyväskylässä ja Kuopiossa. Sopimus pitää sisällään teknisen kiinteistöhuollon, ulkoalueiden hoidon sekä siivouspalvelut.

Yrityskaupalla osaamista ja palveluja

Yrittäjäpariskunta Kaj ja Tarja Grönwall avaa omin sanoin kiinteistöhuoltoyrityksensä vaiheikasta historiaa sekä ajatuksia Kotikatuun liittymisestä.


”Aloitin vuonna 1989 talonmiehenä As Oy Brahe II:ssa, joka on yhä yksi kohteistamme. Kävin päivätöissä, mutta otin huoltohommia lisätienestiksi. Olimme ostaneet asunnon, ensimmäinen lapsi tulossa sekä puolisoni Tarja jäämässä äitiyslomalle. Vähitellen kohteiden määrä kasvoi, samoin ajatus omasta yrityksestä.

Toukokuussa 1991 syntyi Kiinteistöhuolto Grönvall Oy. Aamu-, päivä- ja iltatöiden yhdistelmä kävi haasteelliseksi, joten tartuin tilaisuuteen ja ryhdyin kokoaikaiseksi kiinteistönhuoltajaksi. Vastuulleni kuului käytännössä kaikki: ulkoalueet, siivous, puhelinliikenne ja laskutus. Palkkasin apuvoimia, mutta kieltäydyin uusista tarjouspyynnöistä. En halunnut tinkiä laadusta tai hyvästä palvelusta – toimintamme tärkeimmistä kulmakivistä.

Tarja otti vastuulleen yrityksemme toimistotyöt lokakuussa 2010. Takana oli 20 vuoden kokemus isännöitsijätoimistossa, mistä oli paljon hyötyä myös kiinteistöhuollossa. Koneajotöihin saimme mukaan poikamme Miskan, ja lisäksi tyttäremme Jasmin on tarvittaessa ollut Tarjan apuna. Koko perheen yhteisellä panostuksella pystyimme osallistumaan tarjouskilpailuihin, kohteita tuli tasaisesti sisään ja toimintamme laajentui.

Ajatus myynnistä kypsyi hiljalleen. Päätökseen 2018 vaikutti suuresti byrokratian, kuten tietosuoja-asioiden, lisääntyminen. Halusimme Tarjan kanssa keskittyä itse työhön, emme lakiteknisten koukeroiden pyörittämiseen. Uuden ratkaisumallin tarjosi Kotikatu. Muitakin lähestyi ostomielessä, mutta pidimme Kotikatua sopivimpana vaihtoehtona.

Ala on muuttunut paljon. Aikaisemmin riitti, että työt tulee tehtyä. Nykyään on huoltokirjat, puomitus-, lumityö- ja hiekoituspäiväkirjat sekä erilaiset raportit. Vaaditaan teknistä osaamista ja asiat on kirjattava ylös mahdollista myöhempää tarvetta varten. Kauppojen myötä olemme saaneet tueksi kotikatulaisten laajan osaamisverkoston sekä tietotaidon – enää ei tarvitse yksin olla kaiken ekspertti! Kohteiden uudelleenorganisointi on järkeistänyt välimatkoja ja tehostanut ajankäyttöä. Koimme myös Tarjan kanssa antoisana syksyn työturvallisuuspäivän, joka tarjosi lisäkoulutusta tärkeän teeman ympärille.

Silti myyntineuvottelujen aikana pyöri päässä monenlaisia ajatuksia ja tunteet menivät vuoristorataa. Olihan kyse elämäntyöstä, siitä ”kolmannesta lapsesta”. Miten työt jatkuvat, millä toimenkuvalla? Kohtaavatko kemiat, poikkeavatko näkemyksemme? Tuleeko kauppasumman kanssa ongelmia?

Nyt voimme kokemuksella allekirjoittaa, että Kotikadulla on kaikki asiat hoidettu sovitun mukaisesti. On ollut ilo tehdä yhteistyötä ja kasvaa ammattilaisten kanssa!”

Kaj & Tarja Grönvall

Kiinteistöpalveluiden kilpailutus kannattaa tehdä harkiten ja asukkaiden tarpeita kuunnellen

Kiinteistöpalveluiden valinta

Kotikadun Mikko Mäkikyrö tietää, että jokainen taloyhtiö haluaa ostaa laadukasta palvelua oikealla hinnalla. Hän nostaa esiin hyödyllisiä kysymyksiä ja asioita, jotka kannattaa pitää mielessä huoltoyhtiöitä vertaillessa.


Asuntojen lukumäärä, rakennusvuosi, piha-alueiden laajuus ja ominaisuudet, asukasprofiili, talotekniset erot – kiinteistöjä ja taloyhtiöitä on monenlaisia ja siksi myös niiden huoltotarpeet eroavat merkittävästi toisistaan. Kiinteistöpalveluiden toimittajan oikeaoppinen valinta ja huoltosopimuksen kilpailuttaminen noudattavat usein kuitenkin kohteesta riippumatta samoja peruslinjoja.

Kotikadun Oulun, Jyväskylän ja Kuopion alueiden operatiivinen johtaja Mikko Mäkikyrö kertoo, että kiinteistöpalvelusopimuksen uusiminen kannattaa aloittaa perusteellisesta tarvekartoituksesta.

– Ihan ensin täytyy tehdä selväksi, millaisia huoltopalveluita taloyhtiö tarvitsee. Samaan palvelusopimukseen voidaan liittää muun muassa perinteinen kiinteistönhoito, siivous ja erilaiset pihaan ja ulkoalueisiin liittyvät työt. Meillä Kotikadulla palvelukuvaus ja -sopimuksen sisältö laaditaan yhteistyössä asiakkaan kanssa hänen tarpeitaan vastaavaksi.

Tarvekartoituksen ohella kannattaa kiinnittää huomiota palveluntuottajan yleisiin toimintatapoihin kuten kaluston riittävyyteen ja päivystyksen toimintaan. Hyvä ja laadukas huoltoyhtiö huolehtii asukkaiden turvallisesta ja viihtyisästä asumisesta kellon ja kalenterin ympäri. Mäkikyrö muistuttaa, ettei päivystystä välttämättä tule edes ajatelleeksi, ennen kuin sitä itse kipeästi tarvitsee.

– Eihän sitä koskaan tiedä, milloin avaimet unohtuvat eteisen seinälle tai wc-istuin päättää sanoa sopimuksensa irti. Silloin sujuvasti saavutettava päivystäjä ja nopeasti saapuva huoltomies ovat iso apu.

Mikko huomauttaa, että kannattaa varmistua myös siitä, että huoltoyhtiö toimii osaavasti ihan kaikissa tilanteissa.

– Näitä asioita kannattaa kysyä suoraan, että miten huoltoyhtiö toimii vaikka vesivahingon sattuessa. Lisäksi kannattaa tsekata, että lomatuuraukset on mietitty hyvin. Myös palvelun aloittamiseen liittyvät rutiinit on syytä käydä läpi tarkasti.

Yhden kiinteistöpalvelutoimittajan taktiikka toimii

Kiinteistöpalveluiden toimittajan valinta on tärkeä päätös, joka koskee yhtiön kaikkia asukkaita. On aina asukkaiden ja isännöitsijän sujuvan arjen kannalta kätevää, jos yhden yhteyshenkilön kautta voi tilata useita kiinteistön ylläpidossa tarvittavia palveluita.

– Siinä säästää aikaa ja vaivaa. Meiltä Kotikadulta saa käytännössä kaikki kiinteistön huoltoon ja ylläpitoon liittyvät palvelut aina kiinteistönhoidosta siivoukseen ja talotekniikan erityspalveluihin asti. Tytäryhtiömme Catevan kautta onnistuvat heidän toiminta-alueillaan kätevästi myös sähkö- ja putkityöt, remonttihommat sekä vahinkosaneeraukset. Myös esimerkiksi kevään ja syksyn talkoissa tarvittavat lavat hoituvat meidän kauttamme.

Mikko nostaa yhtenä valintaperusteena esiin myös sen, kuinka hyvin huoltoyhtiö tuntee alueen.

– Kun huoltoyhtiöllä on hyvä käsitys alueen ja kohteen ominaispiirteistä, on palvelu aina sujuvampaa ja usein myös kustannustehokkaampaa.

Valinnassa läpikäytäviin asioihin kuuluu myös se, minkälaisia ihmisiä taloyhtiössä asuu ja miten he haluavat asioida huoltoyhtiön kanssa. Nuoremmille sukupolville digitaaliset kanavat ovat tuttuja ja niiden kautta asiointi arkipäivää. Hiukan varttuneempien parissa voi olla toisenlaisia tarpeita.

– Vaikka digitaalinen vallankumous on mullistanut asiointitapoja, moni arvostaa edelleen henkilökohtaista palvelua. Kotikadulla on perinteiset ”kivijalkapalvelupisteet” kaikilla toimialueillaan ja niihin sopii aina aukioloaikoina piipahtaa kertomaan asiansa.

Vihreät arvot huoltopalvelun valinnassa yhä tärkeämpiä

Vastuullisuus ja ekologinen ajattelu valtaa yhteiskunnassamme alaa yhä enemmän – ja hyvä niin. Vihreät arvot ovat nykyään monella mielessä myös kiinteistöpalvelujen toimittajan valinnassa.

– Tässä asiassa voi tehdä ekologisemman valinnan esimerkiksi siten, että ostaa palvelut huoltoyhtiöltä, jonka kiinteistönhoitajat työskentelevät pienillä alueilla. Tällöin siirtymät ovat maltillisia eivätkä ne kuormita turhaan ympäristöä.

Myös kalustoon ja työtehtävissä käytettäviin kemikaaleihin on hyvä kiinnittää huomiota. Vaikka asiat saattavat tuntua vähäpätöisiltä, on niillä pitkässä juoksussa ja isoissa volyymeissä merkittävä vaikutus.

– Huoltoyhtiössä ympäristöystävällisyys voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kalustoa huolletaan ja uusitaan suunnitelmallisesti sekä suositaan sähköautoja, akkukäyttöisiä ruohonleikkureita ja muita akkukäyttöisiä työkoneita, Mikko kertoo.

Kuopiolainen Puijon Kiinteistöpalvelu Oy osaksi Kotikatua

Mikko Mäkikyrö Kotikadulta, Kati Rossi-Ryyppö ja Petri Ryyppö Puijon Kiinteistöpalvelusta sekä Matti Lukkari ja Jussi Niemelä Kotikadulta


Kotikatu Group Oy on hankkinut Puijon Kiinteistöpalvelu Oy:n osakekannan.

”On hienoa, että kotikatulaisia on jatkossa Kuopiossakin,” sanoo Jussi Niemelä. ”Puijon Kiinteistöpalvelu on merkittävä paikallinen toimija ja meille on ilo saada Petri tiimeineen osaksi Kotikatua,” hän jatkaa.

”Olemme aina pitäneet tärkeänä toiminnan kehittämistä ja siirtyminen osaksi Kotikatua on meille erinomainen kehitysaskel,” toteaa Puijon Kiinteistöpalvelu Oy:n toimitusjohtaja Petri Ryyppö. ”Panostamme asiakaspalveluun sekä laadukkaaseen työn jälkeen ja yhdistämällä voimamme Kotikadun kanssa, se on meille helpompaa. Uskon, että yhteistyömme tuo varmasti asiakkaillemme hyötyjä, kun paikallinen osaaminen ja monipuoliset resurssit yhdistetään,” Petri jatkaa.

”Me toimimme aina paikallisesti, lähellä asiakkaitamme ja on todella hienoa aloittaa toiminta Kuopiossa yhdessä Petrin ja hänen tiiminsä kanssa,” sanoo Kuopion alueen toiminnasta vastaava Kotikadun operatiivinen johtaja Mikko Mäkikyrö. ”Arki jatkuu kuten tähänkin asti. Tutut kasvot palvelevat sinua jatkossakin – reipas ja palveluhenkinen tekeminen vahvistuu, ” Mikko lisää.

Puijon Kiinteistöpalvelu toimii jatkossa osana Kotikatua ja sen koko henkilökunta jatkaa kaupan jälkeen yhtiön palveluksessa. ”Tulen itse siirtymään toiminnasta vähitellen taka-alalle ja annan entistä enemmän vastuuta Taskisen Tonille,” kertoo Petri.

Toiminta jatkuu samalla tutulla nimellä ja yritysilmeellä. Kaikki yhteystiedot säilyvät ennallaan ja mahdollisista muutoksista tiedotetaan hyvissä ajoin ennakkoon. Tutustu Puijon Kiinteistöpalveluihin tästä.

Lisätietoja:
Mikko Mäkikyrö, operatiivinen johtaja, Kotikatu, 010 270 8026
Petri Ryyppö, toimitusjohtaja, Puijon Kiinteistöpalvelu, 040 772 0301
Toni Taskinen, remontti- ja sähkötöiden johtaja, Puijon Kiinteistöpalvelu, 044 722 5510

Turvallisesti talvellakin

Lunta sopivasti ja juuri oikeissa paikoissa – pihassa leikitään posket punaisina, siellä on hyvin tilaa autoille ja kulkuväylätkin ovat mukavan leveät ja helpot kulkea. Kun ulkoalueiden talvikunnossapitoon panostetaan, on kaikilla hyvä olla omalla pihalla pakkasten paukkuessa.


Talvihan se perinteisesti yllättää, joskaan ei kotikatulaisia. Kiinteistöjen ulkoalueiden talvikunnossapitoon on valmistauduttu hyvissä ajoin. Urakka on alkanut kesäkalusteiden suojaan siirtämisellä ja syksyn lehtitöiden viimeistelyllä. Pääpaino talveen varautumisessa on turvallisuudessa.

– Esimerkiksi aurausalueet määritellään etukäteen. Kiinteistönhuolto varmistaa, että kalusto pääsee tekemään työnsä. Se tarkoittaa pensaiden leikkuuta kulkuväyliltä, kansitasojen kantavuuksien varmistamista sekä aurausmerkkien hankintaa ja asennuksia, operatiivinen johtaja Sakari Pietilä Kotikadulta luettelee.

– Lumenkasauspaikat sovitaan etukäteen siten, että ne eivät häiritse näkyvyyttä julkiselle kulkuväylälle tai estä pelastusteiden käytettävyyttä, hän lisää.

Suunnittelemalla siitä selviää

Auraus- ja liukkaudentorjuntasuunnitelmat tehdään Kotikadulla paikallisesti jo kuukausia ennen ensilunta. Yhdessä sovitaan, mitkä alueet aurataan työkoneilla ja mitkä ovat kiinteistönhoitajien lapioiden ja kolien vastuulla. Jotta kaikki sujuu mallikkaasti, työvälineet ja -koneet uusitaan tai huolletaan. Kotikatulaiset varmistavat oikea-aikaisen toiminnan seuraamalla säätilan kehittymistä ja tekemällä alueellisia valvontakierroksia.

– Liukkauden torjunta onnistuu meiltä näppärästi, sillä olemme varmistaneet jäänsulan ja hiekoitushiekan riittävyyden, säilytyksen ja kuljetuksen. Hiekoitussiiloja on kattavasti hoitamiemme kiinteistöjen läheisyydessä ja käsihiekoitusastiatkin olemme täyttäneet jo ennen talvea, Pietilä kertoo.

Tavoitteena ehkäistä vaaratilanteet

Kiinteistöliitto korostaa kattolumitilanteen aktiivisen seuraamisen tärkeyttä. Johdon, hallituksen ja isännöitsijän vastuulla on varmistaa, että taloyhtiö on sopinut talvikunnossapidosta ja kattolumista huolehtimisesta huoltoyrityksen kanssa.

– Nykyiset sääolosuhteet aiheuttavat haasteita. Huoltoyrityksen tulee sovitusti valvoa kattolumitilannetta ja ryhtyä tarvittaessa toimenpiteisiin. Jos lunta tai jäätä pääsee tippumaan katolta, se aiheuttaa hengenvaarallisen tilanteen. Yksikin onnettomuus on liikaa, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Taloyhtiöllä tulee olla voimassa oleva kiinteistövakuutus esimerkiksi esinevahinkoja varten. Järjestyslaki edellyttää, että rakennuksen tai rakennelman omistaja, haltija tai hänen edustajansa varmistavat, ettei putoava lumi aiheuta vaaraa ihmisille tai omaisuudelle. Kaikille turvallisen talven mahdollistaa yhteistyö ammattitaitoisen huoltoyhtiön kanssa.

Talviturvatuotteiden riittävyys sekä tarvittavat hankinnat on tärkeää hoitaa kuntoon ennen talvea. Korkeimman oikeuden päätöksen mukaan kiinteistöllä tulee olla kattolumiriskiä ja eristystä varten riittävä määrä kiinteistöpuomeja, varoituslippuja, lippusiimaa sekä sulkupylväitä.

– Kotikatu on varautunut hoitamaan kaikkien hoidossa olevien kiinteistöjensä kattolumiin liittyvät asiat lumilippojen varoituksesta ohikulkijoille, kattolumenpudopudotukseen, lumen siirtoon ja poisvientiin alueelta. Tilanteiden kehittymistä seurataan erityisesti runsaan lumentulon ja pikaisen lauhtumisen yhteydessä. Toimiin vaaratilanteiden ehkäisemiseksi ryhdytään tarvittaessa myös päivystysaikana, Pietilä kiteyttää.

Yhteinen talvikunnossapidon muistilista

  • Tehdään yhdessä suunnitelma talvikauden kunnossapidosta ja kerrataan vastuualueet
  • Huolto määrittää aurausalueet ja varmistaa aurauskaluston pääsyn alueille
  • Sovitaan yhdessä lumenkasauspaikat ja varmistetaan, etteivät ne haittaa näkyvyyttä tai pelastusteitä
  • Huolto valmistautuu liukkauden torjuntaan: mm. hiekoitushiekan riittävyys, säilytys ja kuljetus
  • Varmistetaan yhdessä talviturvatuotteiden riittävyys ja toimintavalmius
  • Tarkkaillaan kattolumia!

Heijastimien voimalla pimeyttä vastaan

Heijastin on loistava suomalainen keksintö. Lumihiutaleen muotoisen heijastimen juuret ovat 1950-luvulla.


Hämärä on haaste liikenteessä. Tuntuu, että oikein mitään ei näe selkeästi, ja reagointiaika tilanteisiin pienenee. Etenkin kostealla kelillä tienpinnan peilaaminen vaikeuttaa näkemistä entisestään. Heijastin auttaa näkymään liikenteessä. Liikenneturvan nettisivuston mukaan lähivaloilla ajava autoilija havaitsee ilman heijastinta kulkevan henkilön vasta noin 50 metrin päästä, kun jalankulkijan heijastin voi näkyä jo 350 metrin etäisyydeltä. Vanha toteamus: heijastin on halpa henkivakuutus, pitää hyvin paikkansa.

Heijastimet heilumaan Lahdessa

Osana Kotikatua toimiva lahtelainen L & S Huoltokeskus kannustaa koululaisia käyttämään heijastimia. ”Jaamme Lahden kouluihin 1 000 heijastinta, jotta koululaiset näkyisivät paremmin liikenteessä,” kertoo L & S Huoltokeskuksen toimitusjohtaja Markku Saarinen.

”Onneksi heijastinmateriaalia käytetään nykyään luovasti ja esimerkiksi vaatteissa heijastavaa pintaa on enemmän kuin aikaisemmin. Se helpottaa myös meidän työtämme, kun jalankulkijat näkyvät paremmin työkoneidemme ohjaamoista. Koska kiinteistöhuollossa liikenteessä ollaan kaikkina vuorokauden aikoina, työvaatteissamme on myös hyvät heijastimet,” Markku jatkaa.

Liikenneturvan heijastinanimaatio on hyödyllistä katsottavaa kaikille. Sen avulla voit havaita, miten heijastin parantaa turvallisuuttasi. Siirry animaatioon tästä. 

Yhteisöllinen taloyhtiö on myös viihtyisä ja turvallinen

Sosiaalinen kanssakäyminen ja naapurien huomioiminen tukee paitsi taloyhtiöiden yleistä asumisviihtyisyyttä ja turvallisuutta myös asukkaiden hyvinvointia ja kiinteistön kunnossapitoa.


Yhteisöllisyys on tällä hetkellä vahvasti esillä asumiseen liittyvässä puheessa: erityisesti kaupunkilaiset kaipaavat nykyään myös moikkailu-tasoa syvällisempää ja merkityksellisempää kanssakäymistä. Myös Kotikadulla on huomattu yhteisöllisyyden trendi.

– Siitä puhutaan ja sitä selvästi kaivataan asukkaiden keskuudessa. Yhteisöllisyys on myös meille tärkeä arvo ja haluamme olla mukana tukemassa sen lisäämiseen tähtääviä hankkeita, Kotikadun aluejohtaja Petri Vainikainen sanoo.

Eräs esimerkki yhteisöllisyyden kaipuusta ja sen vahvistumisesta on Helsingin seudulla käynnistynyt Korttelipihat takaisin! -liike, joka kannustaa kaupunkilaisia yhdistämään aidoilla lohkotut pihat laajoiksi puistomaisiksi piha-alueiksi. Tutustu Korttelipihat takaisin! hankkeeseen Facebookissa.

Jaetut pihat tehostavat huoltoa

Vainikaisen mukaan yhteispihoilla on yhteisöllisyyden ohella myös muita positiivisia päämääriä. Ne monimuotoistavat pihapiiriä ja lisäävät pihojen toimivuutta.

– Etenkin keskusta-alueilla taloyhtiöiden pihat ovat usein ahtaita, mikä asettaa haasteita kunnossapidolle etenkin talvella. Kun pihat ovat pinta-alaltaan suurempia, niiden huolto ja esimerkiksi lumen kasaus ja poisvienti voidaan järjestää aina kustannustehokkaammin ja joustavammin, Petri kuvailee.

Yksi vaihtoehto jaetun pihan järjestämiseen voi olla se, että taloyhtiöt perustavat yhteisen pihatoimikunnan tai jopa yhtiöittää pihan.

– Tässä mallissa kukin taloyhtiö omistaisi osan pihasta ja osallistuisi sen ylläpitokustannuksiin tontin omistussuhteen mukaisesti. Tällöin pihan huoltosopimus tehtäisiin yhden huoltoyhtiön kanssa.

Lisää tietoa ja ohjeita luvassa

Petri muistuttaa, että yhteispihan perustaminen ei suju ihan käden käänteessä ja aidat kaatamalla. Asiassa täytyy ottaa huomioon muun muassa oikeudellisiin säädöksiin, rakennuslupiin ja kunnossapidon järjestämiseen liittyviä näkökantoja. Lisäksi se edellyttää hyvää ja tiivistä yhteistyötä taloyhtiöiden hallitusten kesken sekä suunnitteluvaiheessa esimerkiksi maisema-arkkitehdin erityisosaamista. Mutta se on varmaa, että ponnistelut asian eteen kannattavat!

– Vaikka meillä on vahva kokemus yhteispihoista uusissa asuinkohteissa, on asiantuntemuksemme vanhempien pihojen yhdistämisprosessista vielä melko vähäistä. Mutta nyt Korttelipihat takaisin! -liikkeen  edetessä tietoa saadaan varmasti lisää ihan kaikille osapuolille.

Petri huomauttaa lopuksi, etteivät taloyhtiöiden pihoja erottavat aidat ole sinänsä varsinainen este taloyhtiöiden sisäiselle ja niiden väliselle yhteisöllisyydelle.

– Olisi hienoa, jos osattaisiin ajatella ylipäätään laajemmin esimerkiksi kortteleita kokonaisuuksina. Voitaisiin perustaa korttelitoimikuntia, jotka keräävät ihmisiä yhteen keskustelemaan ja järjestävät mahdollisuuksia kohtaamisille. Yhteisöllisyyden voimistuminen edellyttää avarakatseisuutta ja aktiivisuutta meiltä jokaiselta.

 

Hervannan Talopalvelut Oy Tampereelta osaksi Kotikatua

Pasi Toikka ja Jari Hietikko Hervannan Talopalvelusta sekä Kai Hintz, Tiina Volmer ja Otto Tarkiainen Kotikadulta.


Kotikatu Group Oy on hankkinut tamperelaisen Hervannan Talopalvelut Oy:n osakekannan.

”Osana Kotikatua toimiminen tuo tekemiseemme lisää vakautta, taustatukea ja esimerkiksi lisää kalustoresursseja,” kertoo Hervannan Talopalveluiden toimitusjohtaja Jari Hietikko. ”Lisäksi pystymme tarjoamaan entistä monipuolisemmin asiakkaidemme tarvitsemia palveluita. Pystymme myös jatkossa paremmin kehittämään asiointipalveluita sekä raportointimahdollisuuksia,” Jari jatkaa.

”Tervetuloa Kotikadulle niin uudet ammattilaiset kuin asiakkaatkin,” sanoo Kotikadun operatiivinen johtaja Kai Hintz. ”Hienoa saada hyvin hoidettu yritys osaksi meitä. Arki jatkuu kuten tähänkin asti ja Jari jatkaa hyvää työtä, jolloin laadukas, asiakasläheinen tekeminen säilyy ja vahvistuu, ” Kai lisää.

Tässä vaiheessa kaikki Hervannan Talopalveluiden yhteystiedot säilyvät ennallaan ja mahdollisista muutoksista tiedotetaan asiakkaita hyvissä ajoin ennakkoon. Tutustu Hervannan Talopalveluihin tästä.

Lisätietoja
Kai Hintz, operatiivinen johtaja, Kotikatu Pirkanmaa, 010 270 8268, kai.hintz@kotikatu.fi
Jari Hietikko, toimitusjohtaja, Hervannan Talopalvelut, 0400 728 727, hervannantalopalvelut@elisanet.fi