Avainturvallisuus aina hallussa

Digitaaliset ratkaisut valtaavat alaa myös lukituksissa. Sen ensimmäiset askeleet on jo otettu myös Kotikadun kohteissa: monien hoidettavien taloyhtiöiden putkilukoissa ja yhtiön omien toimipisteiden lukoissa hyödynnetään modernia Abloyn PROTEC2 CLIQ® -järjestelmää. Digitalisoituminen tuo lukituksiin ja avaintenhallintaan helppokäyttöisyyttä ja joustavuutta, mutta mitä se tarkoittaa avainturvallisuuden kannalta? Sitä pohtivat Teemu Saarikko ja Jukka Ruuska.


Kotikadun projektikoordinaattori Jukka Ruuska vastaa Kotikadun lukitusuudistushankkeista yhtiön kaikilla toimialueilla. Hän kertoo, että siirtyminen uuteen Abloyn järjestelmään on sujunut hienosti.

– Suurin osa pääkaupunkiseudun, Pirkanmaan sekä Jyväskylän asiakaskohteistamme on jo hyvässä hallinnassa uuden järjestelmän piirissä. Toki meille tulee lähes jatkuvasti myös uusia kohteita, eli työnsarkaa riittää koko ajan.

Uusi järjestelmä tarjoaa huoltoyhtiölle ja asiakkaille monia etuja. Eräs merkittävimmistä on se, että kiinteistönhoitajan jatkuvassa käytössä on ainoastaan yksi avain, joka sopii taloyhtiöiden ulkoseinissä oleviin putkilukkoihin. Tässä avainsäilössä on reittiavain, jolla pääsee esimerkiksi kiinteistön teknisiin tiloihin. Reittiavaimen asuntoihin sisältävä toinen putkilukko sijaitsee ”syvemmällä” kiinteistössä ja siihen on pääsy vain tietyillä Kotikadun henkilökunnan edustajilla.

– Vanhan ajan isot avainniput ovat uudistuksen myötä historiaa. Yhden avaimen taktiikka tuo kiinteistönhoitajan jokapäiväiseen tekemiseen varmuutta, nopeutta ja turvallisuutta. Lisäksi avainturvallisuus pysyy samalla tasolla henkilöstövaihdoksista huolimatta, jatkaa Jukka.

Abloyn projektimyyntipäällikkö Teemu Saarikko on ollut tiiviisti mukana Kotikadun uudistushankkeissa. Myös hänellä on vahva näkemys digitaalisen järjestelmän käytännön eduista.

– Sen avulla voidaan hallita avaimia etänä eli rajata tehokkaasti avainten toimintaa esimerkiksi tiettyihin kohteisiin, henkilöihin ja aikoihin. Katoamistapauksissa avainten mitätöiminen on helpompaa eikä kustannuksiltaan kallista uudelleensarjoittamista tarvitse tehdä. Lisäksi järjestelmän haltijalla on koko ajan tieto, missä ja milloin avaimia käytetään ja kuka niitä käyttää. Tämä ehkäisee tehokkaasti väärinkäytöksiä.

Yhden avaimen taktiikka on turvallisempi kuin kymmenien avaimien nippu

Jukka Ruuska kuitenkin kertoo, että osa isännöitsijätoimistoista vierastaa vielä uudenlaisia digitaalisia ominaisuuksia hyödyntävää järjestelmää.

– Muutos on nyt käynnissä ja uskon, että tällä hetkellä tilanteeseen vaikuttaa se, ettei vielä ihan täysin tunneta uutta järjestelmäkokonaisuutta ja sen ominaisuuksia käytännössä. Meidän näkemyksen mukaan Abloyn järjestelmä kuitenkin ihan yksiselitteisesti parantaa avainturvallisuutta vanhoihin toimintatapoihin nähden. Lisäksi sen hyödyntäminen pienentää merkittävästi vasteaikoja esimerkiksi vesivahinkotilanteissa, kun avaimia ei tarvitse lähteä erikseen hakemaan vaikkapa Kotikadun toimiston kassakaapista, Ruuska muotoilee.

Abloyn Teemu Saarikko nostaa esille myös Euroopan unionin tietosuoja-asetuksen, joka astui voimaan vuoden 2018 keväällä.

– Saattaa olla, että se on lisännyt varovaisuutta avainturvallisuusasioissa, mikä on tietysti yleisesti katsoen positiivinen asia. On kuitenkin huomattava, että PROTEC2 CLIQ on täysin yhteensopiva GDPR:n vaatimusten kanssa, kunhan sitä käytetään oikein. Sama järjestelmä on käytössä esimerkiksi Länsi-Uudenmaan Pelastuslaitoksen käyttämissä putkilukoissa, Saarikko mainitsee.

Avainturvallisuus siis puhututtaa säännöllisesti isännöitsijöiden kahvipöydissä ja hallitusten kokouksissa – etenkin uusien innovaatioiden tullessa markkinoille. Viime kädessä avainturvallisuus on myös luottamuskysymys.

– Me ollaan jatkuvasti arjessa avainten kanssa tekemisissä. Kannamme ehdottomasti vastuumme turvallisuuteen liittyen, kuten olemme aina tehneet. Meidän tavoite on kehittää lukituksiin liittyviä käytäntöjä ja avainturvallisuutta koko ajan parempaan suuntaan. Putkilukot ovat myös hygieenisin tapa hoitaa avaintenhallintaa: avain ei kierrä kädestä toiseen eikä niitä tarvitse noutaa toimistolta tai varikolta.  Ruuska tiivistää lopuksi.

Mitä tehdä neljän seinän sisällä?

Näin poikkeusolojen aikana päivät kuluvat monella pääosin kotona, minkä seurauksena kello tuntuu välillä matelevan. Kotoilun luppoajan voi kuitenkin käyttää hyödyksi esimerkiksi pienten kunnossapitopuhteiden ja kulttuurielämysten muodossa. Kokosimme asiaan liittyen alla olevan vinkkilistan avuksesi.


Kotikadun konstit kotoiluun

Huolla polkupyörät kesäkuntoon

Renkaiden pumppaus, ketjujen pesu ja rasvaus, jarrujen puhdistus ja kiristäminen. Fillarikausi lähtee sukkelammin käyntiin, kun alla on valmiiksi huollettu menopeli. Monet huoltotoimenpiteet on helppo hoitaa itse, ja ohjeita niiden tekemiseen löytyy netistä yllin kyllin.

Sukella aarreaittaan

Koska viimeksi perkasit ne vintin tai varaston perimmäiset nurkat? Nyt on hyvä hetki käydä tavaroita läpi. Itselle turhat ja pieneksi käyneet kamppeet voi viedä paikkakunnan kierrätyskeskukseen tai myydä vaikka nettikirpparilla. Saapa nähdä mitä aarteita sieltä perimmäisestä sopukasta löytyykään!

Aloita puutarha

Yrttejä, chilejä, kukkia ja mitä kaikkea muuta. Nyt kevään korvalla on oikea aika laittaa siemenet itämään aurinkoiselle ikkunalaudalle. Muista lukea kunkin kasvin kasvatus- ja kasteluohjeet sekä merkitä istutukset nimilapuilla. Nimilappujen askarteleminekin on kivaa puuhaa!

Lue kirja

Koska viimeksi luit romaanin? Nyt on sille mitä otollisin hetki. Klassikkojen klassikko Sinuhe egyptiläinen tai jännitystä tihkuva Vares-dekkari, valitse mielesi ja mielialasi mukaan! Vaikka perinteiset kirjastot ovat monella paikkakunnalla fyysisesti kiinni, ne palvelevat silti verkossa.

Kaiva seurapelit esille

Perinteiset seura- ja lautapelit ovat oivaa ajanvietettä pitkiltä tuntuviin arki- ja viikonloppuiltoihin. Luovempi peliseurue tuunaa esimerkiksi Afrikan tähteen omia sääntöjään ja tekee näin pelistä entistäkin maistuvamman!

Nauti tekemättömyydestä

Välillä on hyvä antaa itselleen lupa olla vaan ja levätä laakereillaan – vaikka keskellä päivää! Verhot kiinni, sohvalle ja torkkupeitto korviin. Aidosti rentouttavan lepotuokion jälkeen olo tuntuu kuin uudesti syntyneeltä.

Siivoa huolellisesti

Monessa kodissa siivoaminen on arjen kiireiden lomassa tehtyjä pikaimurointeja, pölyjen pyyhkäisyjä ja muita pintapuolisia puhdistuksia. Nyt on aikaa siivota kunnolla ja pureutua perusteellisesti myös niihin kohteisiin, jotka tavallisesti jäävät ilman huomiota. Koska olet siivonnut kotisi siivouskaapin?

Puhdista liesituulettimen suodatin

Likainen ja rasvainen liesituulettimen suodatin saattaa pahimmassa tapauksessa olla tulipaloriski. Siksi, ja myös ihan yleisen hygienian vuoksi, suodatin kannattaa puhdistaa säännöllisesti noin 1-3 kuukauden välein. Kurkkaa videolta, miten homma hoidetaan.

Puhdista lattiakaivo

Myös asunnon pesutilojen lattiakaivojen puhdistus kuuluu asukkaan/osakkaan vastuulle. Pesuprojektista suoriutuu helpoimmin, kun välineet ja ohjeistus ovat kunnossa. Kurkkaa ne täältä kätevässä videomuodossa.

Porilainen Kiinteistöhuolto Råberg osaksi Kotikatua

Juha Irjala, Susan Råberg-Vikkula ja Sirpa Asiala – tervetuloa kotikatulaiseksi!


Kotikatu Group Oy on hankkinut Kiinteistöhuolto Råberg Oy:n osakekannan.

”Odotan mielenkiinnolla ja innolla, että pääsemme tämän yrityskaupan myötä kehittämään entisestään kiinteistöhuoltotoimintaa Porissa. Yrityksenä olemme tietenkin otettuja, että Kotikatu otti yhteyttä meihin ja ilmaisi kiinnostuksensa meitä kohtaan. Olemme juuri heidän tyylisensä paikallinen toimija,” toteaa Kiinteistöhuolto Råberg Oy:n toimitusjohtaja Susan Råberg-Vikkula.

”Päätös kotikatulaiseksi siirtymisestä on syntynyt pitkän pohdinnan ja analyysien tuloksena. Koen siirtymisen askeleena seuraavalle tasolle kiinteistöhuoltotoiminnassa ja tiedän tulevan kehitystyön tuovan paljon hyvää kaikille sidosryhmille. Meillä on Kotikadun kanssa sama tahtotila erinomaisesta laadusta ja asiakaspalvelusta,” hän jatkaa.

”On hienoa saada lisää ammattilaisia joukkoomme,” toteaa Kotikadun operatiivinen johtaja Sakari Pietilä. ”Uskon, että jo syksyn aikana asiakkaamme pääsevät nauttimaan kehitystyön hyötyjä, kun yhdistämme kolmen taitavan toimijan voimat: J&H Talohuolto ja Kiinteistöhuolto Råberg tulevat muodostamaan Kotikatu Porin. Kotikatu Pori tulee palvelemaan kuten täällä on totuttu: paikallisesti, ketterästi ja tyytyväisen henkilöstön voimalla. Vaikka Kotikatu on kasvanut merkittäväksi toimijaksi, tekemisemme pysyy aina paikallisena. Päätukikohtaamme olemme rakentamassa Karjarannantielle, jonne tulee sekä toimisto-, että hallilaajennukset. Kun yhdistymissuunnitelmien yksityiskohdat etenevät, tiedotamme niistä asiakkaitamme,” Sakari jatkaa.

Kiinteistöhuolto Råberg Oy toimii jatkossa osana Kotikatua, mutta jatkaa toimintaansa samalla tutulla nimellä ja yritysilmeellä. Kaikki yhteystiedot säilyvät ennallaan ja mahdollisista muutoksista tiedotetaan asiakkaitamme hyvissä ajoin ennakkoon.

Lisätietoja:
Sakari Pietilä, Kotikatu, 050 385 1138, sakari.pietila@kotikatu.fi
Susan Råberg-Vikkula, Kiinteistöhuolto Råberg, 040 540 5303, susan.raberg@kiinteistohuoltoraberg.com

10 vinkkiä hygieniaan jokaiseen kotiin

Käsihygienian ja siivouksen kanssa ei voi olla turhan tarkkana. Kokosimme alla olevaan listaan muutamia käytännön vinkkejä, joiden avulla jokainen voi huolehtia paremmasta hygieniasta ja siisteydestä arjessaan. Älä stressaa siivouksesta, vaan tee siitä hauskaa: tahtia voi hakea vaikka lempimusiikista tai laittaa käyntiin perheenjäsenten kesken siivouskisan! Poimi listasta sinulle sopivimmat ja ota ne käyttöön!


  1. Kun tulet kotiin, pese kädet huolellisesti. Tämä on listan tärkein vinkki, josta erityisesti kannattaa ottaa vaari. Huolellinen käsienpesu ei ole pikainen hutaisu, vaan se pitää sisällään huolellisen vaahdotuksen käsien pienimpiinkin sopukoihin. Muista myös perusteellinen kuivaus. Käsienpesuaine kannattaa pitää wc-tiloissa aina helposti saatavilla. Ja muista, että käsihuuhteen käyttäminen ei korvaa kunnollista käsienpesua!
  2.  Jos olet tuonut ulkoa mukanasi kantamuksia, vaikkapa kauppakasseja, pese kätesi myös niiden purkamisen jälkeen. Pyyhi myös jääkaapin ja ruoka-ainekaappien kahvat puhtaiksi. Vältä keittiötä käsienpesupaikkana, kun tulet ulkoa.
  3. On hyvä huolehtia myös kännyköiden puhtaudesta. Etenkin lasten puhelimet saattavat olla pöpöpesiä ja ne kannattaa pyyhkiä puhtaiksi desinfioivalla puhdistuspyyhkeellä.
  4. Pyyhi ovien (myös ulko-oven ulkopuolinen) kahvat, valokatkasijat, pöytien etureunat sekä tuolien selkänojat, käsinojat ja etureunat.  Tähän käyttöön sopii hyvin yleispuhdistusaine tai tiskiaine sekä puhdas mikrokuituinen siivouspyyhe. Jos haluat noudattaa erityistä huolellisuutta, kannattaa pyyhkiä myös muut kodin pinnat, nappulat ja näppäimet, joita kosketellaan usein (kaukosäädin, kahvinkeitin, hella/uuni, valokatkaisijat jne.). Huomaathan, että useimpia valokatkaisijoita voi käyttää myös kyynärpäällä.
  5. Pyykkiä ja astioita pestessä on hyvä pyyhkiä pesukoneen luukun kahva sekä hallintapainikkeet puhtaiksi. Muista pestä myös kädet koneen käynnistämisen jälkeen. Kun kone on valmis, pese kädet ennen puhtaan pyykin/astioiden käsittelyä.
  6. Kun viet roskat ulos, laita hanskat käteen. Myös postilaatikolla käydessä voi käyttää hanskoja.
  7. Vie mennessäs ja tuo tullessas niin tavarat siirtyvät paikoilleen kuin itsestään.
  8. Jos käytät rollaattoria, lastenvaunuja tai muuta kulkupeliä, pyyhi niiden kahvat ja kädensijat aina ulkokäytön jälkeen.
  9. Wc-tilan käsienpesuallas kannattaa huuhtaista päivittäin. Wc-istuimen kansi ja vetopainike kannattaa pyyhkiä samalla. Muista huolehtia myös, että käsien kuivauspyyhkeet ovat puhtaita ja ne ovat erillään muista pyyhkeistä. Jokaisella perheenjäsenellä voi olla oma käsipyyhe.
  10. Huolehdi kotisi yleisestä perussiisteydestä säännöllisesti. Näin myös korkeamman hygieniatason ylläpitäminen on helpompaa.
  11. Säilytä autossa pientä käsidesipulloa tai puhdistusliinoja. Näin voit näppärästi pyyhkiä kädet aina ajoneuvoon noustessa. Myös auton kosketuspinnat, kuten ovenkahvat, ratti ja muut hallintalaitteet kannattaa pyyhkiä puhtaiksi viikoittain. Pidä auto muutenkin siistinä ja vie roskat pois aina kun poistut ajoneuvosta.

 

Valmistele ensin, remontoi sitten

Nyt on aikaa olla kotona, ja monen mieleen saattaakin juolahtaa ajatus tapetoinnista, maalaamisesta, repsottavien listojen uudelleen kiinnittämisestä tai muusta pienestä pintaremontista. Ennen hommiin ryhtymistä kannattaa muistaa lupa-asiat ja huolellinen suunnittelu.


Asunto-osakeyhtiöissä osakkaan on ilmoitettava taloyhtiölle kirjallisesti remontista aina, kun remontti voi vaikuttaa taloyhtiön vastuulla oleviin talon rakenteisiin tai naapuriasuntoihin. Ilmoituskäytäntö vaihtelee ja saat sen selville isännöitsijältä. Tavallisesti maalaamisesta, tapetoinnista tai muista pienistä pintaremonttitöistä ei tarvitse tehdä ilmoitusta taloyhtiölle. Jos suunnitelmissa on jokin suurempi muutostyö, kuten lattiapinnan vaihto, ei-kantavan seinän kaataminen tai vaikka kokonaisvaltainen keittiöremppa, on projektista ilmoitettava. Isännöitsijälle pitää siis käytännössä toimittaa suunnitelmat muutostöistä hyvissä ajoin etukäteen luvan saamista varten.  Jos on epävarmuutta mistä remppahommista ilmoitetaan ja mistä ei, kannattaa ennemmin kysyä ajoissa kuin selvitellä asioita jälkikäteen.

Lupa tarvitaan muutoksiin, jotka vaikuttavat vesi-, ääni- tai lämpöeristykseen, kantaviin rakenteisiin, hormeihin tai vesi-, viemäri-, sähkö- tai ilmanvaihtojärjestelmään. Taloyhtiöllä on oikeus valvoa remonttia. Isännöitsijä voi siis tulla taloyhtiön edustajana valvomaan töitä tai valvonta voidaan suorittaa ulkopuolisen tahon toimesta.  Taloyhtiön remonttiohjeissa on sovittu tarkemmin miten valvonta suoritetaan ja kenen toimesta sillä valvonnan tarve ratkaistaan usein tapauskohtaisesti. Vuokra- ja omistusasujien kohdalla tilanteet ovat luonnollisesti vielä erilaiset: vuokralaisen on hyvä olla vuokranantajaansa yhteydessä ennen mihin tahansa remonttityöhön ryhtymistä.

Suunnittelemalla sujuva remppa ja paras lopputulos

Vaikka makuuhuoneen tapetointi, listojen maalaus tai muu käsillä oleva kunnostusprojekti tuntuisi äkkiseltään miten mutkattomalta tahansa, ei sen kimppuun kannata suunnata suin päin ja suunnittelematta. Huolellinen valmistelu, oikeat materiaalit ja asianmukaiset työvälineet ovat avaimia onnistuneeseen lopputulokseen niin pienissä pintafiksailuissa kuin suuremmissa rakennushankkeissa. Remppastressikin pysyy kurissa, kun suunnitteluvaihe on tehty huolellisesti. Kannattaa lisäksi olla realisti oman osaamisensa suhteen ja pyytää tarvittaessa vinkkejä tai tilata osa työstä ammattilaisilta. Tärkeää on myös muistaa, että esimerkiksi sähkö- ja putkityöt pitää jättää aina näiden alojen ammattilaisille.

Kodin remontointi on mukavaa ja monesti jopa mieltä rauhoittavaa puuhaa – ainakin niin kauan kuin hommat luistavat mallikkaasti. Ammattitaitoista apua kodin kaikenlaisiin kunnostus- ja rakennustöihin tarjoaa Kotikatuun kuuluva Cateva. Samasta osoitteesta on saatavilla luotettavaa ja osaavaa palvelua on myös tilanteissa, joissa sormi on sujahtanut suuhun jo aloitetussa projektissa tai remppa ei ole sujunut ihan suunnitelmien mukaan.

Remontti taloyhtiön yleisiin tiloihin mielessä?

Tällä hetkellä taloyhtiön yhteisen saunan remontointi sujuu helposti, kun useissa taloyhtiöissä saunominen on laitettu tauolle. Nyt on hyvä aika vaihtaa saunan kuluneet paneelit ja lauteet tai uusia kiuas. Myös kosteusmittauksien tekeminen onnistuu pesuhuoneisiin erinomaisesti. Ota yhteyttä, niin katsotaan yhdessä miten voimme auttaa saunan, kerhohuoneen tai muiden taloyhtiön yleisten tilojen remonteissa!

Toimimme normaalisti poikkeustilanteesta huolimatta

Kiinteistöpalveluiden valinta

Teemme voitavamme koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi ja varmistaaksemme henkilökuntamme työturvallisuuden. Ennakoimme poikkeustilanteen vaikutusta toimintaamme joka päivä kokoontuvassa valmiusryhmässä. Kiinnitämme erityistä huomiota työntekijöidemme työturvallisuuteen ja huolellisiin ohjeistuksiin.

Esimiehemme ovat tottuneet normaalioloissakin reagoimaan nopeasti muuttuviin tilanteisiin. Pystymme siirtämään henkilöstöä joustavasti yksiköistämme toiseen, joten mahdollinen henkilöstövaje voidaan paikata. Hallituksen määräykset vaikuttavat kaikkien arkeen ja perheissä on varmasti haasteita etenkin lastenhoidon järjestämisessä.

”Me haluamme varmistaa työntekijöidemme toimeentulon, arjen sujuvuuden sekä asiakassopimuksiemme velvoitteet, joten olemme ratkaisseet tilannetta ottamalla käyttöön joustavat työaikaratkaisut. Tarjoamme henkilöstöllemme mahdollisuuden lyhennettyyn työaikaan tai työvuoron siirtoon eri aikaan, niin että perheillä on tässä haastavassa tilanteessa enemmän liikkumavaraa,” kertoo toimitusjohtaja Jussi Niemelä.

”Tilanne vaatii joustoa ja yhteistyötä kaikkien osapuolten välillä. Tiedän entuudestaan, että meillä on kykyä ratkoa arjen haasteet luovasti ja asiakasystävällisesti. Lisäksi matala organisaatiomme mahdollistaa hyvien käytäntöjen käyttöönoton ripeästi,” Jussi jatkaa.

Tehostettu siivous ja tieto erityistarpeista auttaa

Aikaa tullaan viettämään nyt entistä enemmän kodeissa, jolloin sekä kiinteistöhuollon että siivouksen palveluiden tarve voi kasvaa. Kiinnitämme normaalissakin ylläpitosiivouksessa huomiota kosketuspintojen puhtauteen ja autamme mielellämme, mikäli tiloissa halutaan tehdä tehostettua siivousta. Päivystyksemme palvelee tutusti 24/7 ja kiireelliset työt suoritetaan varmalla otteella.

”Olemme siirtäneet suuren osan päivystyspuheluiden vastaanottamisesta omaan palvelukeskukseemme Lyhtyyn. Näin varmistamme palvelun laadun ja pystymme itse vaikuttamaan nopeasti esimerkiksi puheluiden jonotusaikoihin – kiiretilanteessa puhelimessa odottaminen ei palvele ketään,” toteaa Jussi.

Ilmoitathan meille huoltopyynnön yhteydessä, jos työn suorittamisessa on tarpeen ottaa huomioon erityistoimenpiteitä, kuten esimerkiksi henkilökuntamme suojautuminen, tiettyjen tilojen välttäminen tai riskiryhmiin kuuluvien henkilöiden kontaktoinnin välttäminen. Tieto auttaa meitä suojelemaan omaa henkilökuntaamme mahdolliselta altistumiselta, jos tiloihin on tarpeen tulla kiireellisiä huoltotöitä tekemään, eikä huoltotyötä voida siirtää toiseen ajankohtaan. Emme säilytä tietoa sen pidempää aikaa, kuin mikä on tarpeen huoneiston huoltokäynnin hoitamiseksi. Kotikatu ei kerää eikä tallenna tai muutoinkaan käsittele yksittäisten henkilöiden terveystietoja, kuten esimerkiksi tietoa henkilön koronavirustartunnasta tai sairaudesta.

Saat lisätietoja omalta yhteyshenkilöltäsi. Katso paikalliset yhteystietomme ja ota yhteyttä!

Kerromme mielellämme, miten tehostetulla siivouksella voidaan ehkäistä virusten leviämistä, pyydä tarjous!

Lue vielä tästä, miten olemme varautuneet koronaviruksen aiheuttamiin poikkeustilanteisiin.

Varaudumme koronaviruksen aiheuttamiin poikkeustilanteisiin

Vesikalusteiden kuntotarkastus

Seuraamme jatkuvasti koronavirustilanteen kehittymistä ja päivitämme ohjeistustamme henkilöstöllemme sen mukaan. Olemme ohjeistaneet henkilöstöä hyvään käsihygieniaan, tarkentaneet toimintaohjeita muun muassa siivousta tekevälle henkilöstöllemme, kiinteistönhoitajille sekä asiakaspalvelussa työskenteleville.

Ilmoitathan meille huoltopyynnön yhteydessä, jos työn suorittamisessa on tarpeen ottaa huomioon erityistoimenpiteitä, kuten esimerkiksi henkilökuntamme suojautuminen, tiettyjen tilojen välttäminen tai riskiryhmiin kuuluvien henkilöiden kontaktoinnin välttäminen. Tieto auttaa meitä suojelemaan omaa henkilökuntaamme mahdolliselta altistumiselta, jos tiloihin on tarpeen tulla kiireellisiä huoltotöitä tekemään, eikä huoltotyötä voida siirtää toiseen ajankohtaan. Emme säilytä tietoa sen pidempää aikaa, kuin mikä on tarpeen huoneiston huoltokäynnin hoitamiseksi. Kotikatu ei kerää eikä tallenna tai muutoinkaan käsittele yksittäisten henkilöiden terveystietoja, kuten esimerkiksi tietoa henkilön koronavirustartunnasta tai sairaudesta.

Toimintamme asiakaskohteissa jatkuu normaaliin tapaan.  Mahdolliset poikkeusjärjestelyt sovitaan aina tapauskohtaisesti ja noudatamme esimerkiksi karanteenitiloissa TTL:n toimintaohjeita. Siivoushenkilöstöämme on ohjeistettu kiinnittämään ylläpitosiivouksessakin erityistä huomiota ovenkahvojen, kaiteiden, valokatkaisijoiden, hissin painikkeiden sekä vesihanojen puhdistukseen. Lisäksi huolehdimme erityisellä tarkkuudella siivousvälineiden puhtaanapidosta.

Autamme, mikäli tarvitaan erityispesuja varmistamaan tilojen puhtaus ja jaamme tarvittaessa THL:n käsienpesuohjeistuksen talojen yleisiin tiloihin ja ilmoitustauluille. Ota yhteyttä.

Sijaisjärjestelyt poikkeustilanteissa

Olemme normaalistikin tottuneet toimimaan muuttuvissa tilanteissa, joten sijaisjärjestelmämme kestää useitakin poikkeustilanteita ja poissaoloja samanaikaisesti.

  • Toimintamallimme on paikallinen, joten yksikkömme sijaitsevat lähellä asiakkaita ja toisia yksiköitämme. Tällöin sijaistaminen naapuriyksikköön on helposti järjestettävissä.
  • Toimimme myös valtakunnallisesti ja pyrimme tarvittaessa siirtämään henkilöstöä eri paikkakuntien ja yksiköiden välillä paikkaamaan ja tasaamaan mahdollisten laajamittaisten poissaolojen vaikutuksia.
  • Meillä on laaja tarvittaessa töihin kutsuttavien henkilöiden verkosto sekä kohteemme tuntevat alihankkijat, joista saamme tarvittaessa pätevää henkilöstöä sijaisjärjestelmämme tueksi.
  • Johtomme ja tukitoimintomme koostuvat isolta osin henkilöistä, joiden taustat ovat operatiivisesta toiminnasta. Tällöin heidän siirtymisensä kenttätyöhön on realistista, sillä käytännön töiden suorittaminen onnistuu vaivatta.

Saat lisätietoja omalta yhteyshenkilöltäsi tai asiakaspalvelustamme.

Kotikadun kesätyöntekijät kertovat

Kesät tulevat ja menevät, mutta muistot jäävät. Niinhän siinä vuodesta toiseen aina käy – viettipä kesänsä töissä tai ihan vaan lomaillen. Kesällä 2019 meillä Kotikadulla oli töissä, ja mukavia kesätyömuistoja kerryttämässä lähes 200 toimeliasta ja innokkaasti uutta oppivaa kesätyöntekijää. Tällä sivulla kolme heistä kertoo kokemuksistaan osana Espoon viherpalveluiden Kotikatu-tiimiä.

Kysyimme kesän 2019 kesätyöntekijöiltämme Tarulta, Pihlalta ja Anjalta seuraavat kysymykset:

Millaista oli olla kesätöissä Kotikadulla? Mikä kesätyökokemuksessa oli kaikkein parasta? Mitä uutta opit kesätyön aikana? Mitä muuta haluaisit kertoa? Taru Niemenperä
”Nautin kahdesta kuukaudestani kesätöissä Kotikadulla. Työaika, joka jätti illat vapaaksi, oli vahvasti minun mieleeni. Työnkuva ei vaihtelevien kohteiden ja muuttuvien työtehtävien vuoksi käynyt missään kohtaa pitkäveteiseksi – ja ulkotyö nyt on tietysti kesällä aina mahtavaa! Työympäristön henki oli mielestäni kaikkein parasta. Vaikka olin vain kesätyöntekijä, koin pitkäaikaistenkin työntekijöiden kohtelevan minua samanarvoisena työtoverina ja työnteko oli sen vuoksi mukavaa. Kasvien jatkuvan hoidon vaatimukset ja eri kasvien suhtautuminen ympäristöönsä oli arvokas oppi, jota ei saa mistään yhtä hyvin kuin kiinteistöhuollon tapaisesta lähityöstä. Opin lisäksi useiden itselleni uusien laitteiden käyttöä sekä eri kunnostustöiden työstöprosessin alusta loppuun.   Kiinteistöhuolto on hyvin palkitsevaa työtä, koska sen tietää aina auttavan yhteiskunnallista hyvinvointia. Tämän huomasin sekä omasta työmotivaatiostani että vanhemmista työntekijöistä, joilla tuntui pitkienkin työurien jälkeen olevan edelleen kunnioitusta ja intoa urakoita kohtaan.”
Pihla Jokinen
”Kotikadulla oli kivaa olla kesätöissä. Viihdyin erityisesti ihanan positiivisen työilmapiirin ja monipuolisten työtehtävien takia. Parasta oli työkaverit, joiden kanssa työnteko oli hauskaa ja joista osaan pidän edelleen yhteyttä. Olen erityisen iloinen siitä, että kaikkiin työtehtäviin oli hyvä perehdytys ja aina sai apua tarvittaessa. Sain kesän aikana paremmat tiimityötaidot, joista on ollut hyötyä vielä kesätöiden jälkeenkin. Olen kokenut hyödylliseksi myös kaiken, jonka opin kiinteistöjen viheralueiden, kasvien, pensaiden ja puiden hoidosta. Lisäksi sain kesän aikana kokemusta erilaisilla autoilla ajamisesta, eikä millään autolla ajaminen tunnu enää pelottavalta. Vaikka työ oli välillä fyysisesti raskasta, se ei kuormittanut liikaa, sillä taukoja oli tarpeeksi päivän aikana. Työaika 7–15 oli mielestäni todella hyvä, sillä iltapäivät ja viikonloput jäivät vapaiksi.”
Anja Tamminen
”Kotikadulla kesä meni nopeasti mukavien kesätyökavereiden kanssa.   Parasta oli positiivinen palaute asukkailta, eli se että työstä sai kiitosta. Opin kesätyöni aikana uusia käytännön taitoja. Lisäksi opin ymmärtämään paremmin, miten kiinteistöjen viherhoitoa tehdään. Kotikadulla kesätyöntekijöihin luotetaan. Tukea ja opastusta oli aina saatavilla, mutta vastuutakin annettin sopivissa määrin. Kaikkea sai tehdä ja kokeilla.”

Talkkaripiiri Oy osaksi Kotikatua

Kotikatu Group Oy on hankkinut helsinkiläisen Talkkaripiiri Oy:n osakekannan.

– Siirtyminen osaksi Kotikatua on meille loistava mahdollisuus kehittää toimintaamme. Pääsemme yhdistämään meidän rautaisen aluetuntemuksemme sekä Kotikadun kalustoresurssit ja laajan palveluvalikoiman, kertoo Talkkaripiirin Ilpo Kemppainen. Näen uudistuksen positiivisena niin henkilöstömme kuin asiakkaidemmekin näkökulmasta, Ilpo jatkaa.

– On hienoa saada joukkoomme kokeneita kiinteistöhuollon ammattilaisia, toteaa Kotikadun aluejohtaja Petri Vainikainen. Kaupan myötä paikallinen toimintatapamme vahvistuu entisestään. Lyhyet välimatkat kiinteistöjen välillä mahdollistavat kiinteistönhoitajien talkkarimaisen toiminnan: autossa istumisen sijaan aika käytetään tehokkaasti kiinteistöillä, Petri jatkaa.

Talkkaripiiri Oy toimii jatkossa osana Kotikatua jatkaen kuitenkin toimintaansa tutulla nimellä ja yritysilmeellä.

– Arkemme jatkuu kuten tähänkin asti, Ilpo toteaa.  Kaikki yhteystiedot säilyvät ennallaan ja mahdollisista muutoksista tiedotetaan asiakkaita hyvissä ajoin ennakkoon.

Lisätietoja
Ilpo Kemppainen, Talkkaripiiri, 041 516 5269
Petri Vainikainen, Kotikatu, 010 270 8240
Vesa Koljonen, Kotikatu, 010 270 8056

Kiinteistöpalvelu Tuovinen Oy osaksi Kotikatua

Kotikatu Group Oy on hankkinut helsinkiläisen Kiinteistöpalvelu Tuovinen Oy:n osakekannan.

– Siirtyminen osaksi Kotikatua on mahdollisuus sekä henkilöstöllemme että asiakkaillemme. Kaupan myötä paikallinen palvelu säilyy, mutta taustalle saadaan voimaa esimerkiksi henkilöstön kouluttamiseen, palvelutarjonnan laajentamiseen ja kaluston uudistamiseen, kertoo Jani Tuovinen.

– Yrittäjän näkökulmasta kehitysvastuun siirtäminen omilta hartioilta pois tuntuu hyvältä ja on mahtavaa päästä keskittymään päivittäiseen työnohjaukseen ja asiakaspalveluun, Jani jatkaa.

– Janin tiimin liittyminen kotikatulaisiksi on sujuvaa, sillä toimintatapamme on jo valmiiksi samanlainen: panostus laadukkaaseen ja asiakasläheiseen palveluun on meillä kaikilla selkärangassa, sanoo Kotikadun aluejohtaja Petri Vainikainen.

– Talkkarimainen toimintatapamme on sekä ympäristö- että asukasystävällinen. Kiinteistönhoitajien toiminta-alueet ovat tiiviitä, jolloin siirtymät talolta toiselle ovat lyhyitä ja aika käytetään auton sijaan kiinteistöillä, Petri jatkaa.

Kiinteistöpalvelu Tuovinen toimii jatkossa osana Kotikatua jatkaen kuitenkin toimintaansa tutulla nimellä ja yritysilmeellä. Kaikki yhteystiedot säilyvät ennallaan ja mahdollisista muutoksista tiedotetaan asiakkaita hyvissä ajoin ennakkoon.

Lisätietoja
Jani Tuovinen, Kiinteistöpalvelu Tuovinen, 040 5358855
Petri Vainikainen, Kotikatu, 010 270 8240
Vesa Koljonen, Kotikatu, 010 270 8056