Meillä on yhteinen sävel ja päämäärä

Kotikatu Oulu tarjoaa tasokasta työnjälkeä paikallisella otteella. Kiinteistönhoitaja Veli-Matti Kaarlela ja As Oy Siikatuiran taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Senja Kuopus kertovat hyvän yhteistyön merkityksestä.


Pääosin Länsi-Tuiran alueella työskentelevä kiinteistönhoitaja Veli-Matti Kaarlela omaa positiivisen asenteen työhönsä. Ala on tuttu jo 90-luvulta asti ja kokopäiväisenä Kaarlela on toiminut viimeiset neljä vuotta.

– Kiinteistönhuolto on asiakaspalvelua parhaimmillaan. Minulla on kaikenikäisiä asiakkaita, eri uskonnoista, kansallisuuksista ja monilta aloilta, mikä on minusta ihanaa. Nautin kun saan lähteä aamulla töihin, Kaarlela kertoo.

Samaa mieltä ovat miehen asiakkaatkin, joita löytyy kerrostalojen lisäksi niin vanhustentaloista, apteekista kuin muista liikekiinteistöistä.

– Ehdin aina pysähtyä juttelemaan. Ja jos olen tehnyt jonkun virheen, haluan kuulla siitä. Asiakaspalveluun pitäisi kiinnittää mielestäni entistä enemmän huomiota myös meidän alamme koulutuksissa.

Yksi Kaarlelan kohteista on seitsemän asuinkerroksen kerrostalo Hartaantiellä. Haastavaksi kohteen tekee 12-metriset, leveät ja matalat ulkoportaat, jotka ovat talvella liukkaat. Vaikka portaiden puhtaanapito voi välillä olla vaikeaa, välit taloyhtiön hallitukseen ovat lämpimät.

– Hallituksen puheenjohtaja Senja Kuopus ilmoittaa minulle heidän toiveistaan tai mahdollisista puutteista. Yhteistyö pelaa loistavasti, kun kommunikaatio pelaa, toteaa Kaarlela.

– Työt aloitan aamuisin seitsemältä. Aamukierroksella sitten katson hiekoitukset, tiedotteiden jaot tai muut tehtävät, joissa ei tarvitse mennä asukkaiden asuntoihin. Vikailmoitusten, lumitöiden, lukkojen, hanojen ynnä muiden päivittäisten töiden lisäksi Kaarlela tekee päivystysvuoroja viiden viikon välein. Tutuissa taloissa on helppo toimia ja asiat laitetaan tärkeysjärjestykseen.

– Priorisointi on oleellista, kiireiset ensin, oli se sitten vesivahinko tai pelastuslaitoksen kanssa toimiminen. Jokainen päivä on erilainen ja nautin työstäni sekä siitä, että näen oman käteni jäljen.

Jaettu ymmärrys hyvästä huollosta

Taloyhtiön hallituksen tehtävä on huolehtia yhtiön hallinnosta ja toiminnasta sekä kiinteistön ja rakennusten ylläpidosta, kiteyttää Senja Kuopus, joka on toiminut As Oy Siikatuiran taloyhtiön hallituksen puheenjohtajana jo vuodesta 2013.

– Olen asunut tässä kerrostalossa Länsi-Tuirassa siitä asti, kun se valmistui vuonna 1988. Uskon, että hyvä kiinteistönhoito vaatii keskinäistä vuorovaikutusta ja rakentavaa keskustelua. Meillä on Veli-Matti Kaarlelan kanssa yhteinen sävel. Veli-Matti on vähän kuin oma talonmies, jonka tapaan usein kun hän on tekemässä työtehtäviään. Vaihdamme taloyhtiön kuulumiset ja esitän toivomuksia, jotka hän hienosti toteuttaa.

Taloyhtiö valvoo, että huoltosopimuksen mukaiset toimet on asianmukaisesti täytetty. Kiinteistönhoitoa saatetaan herkästi moittia, mutta toisaalta jos palautetta ei anneta, niin asiat eivät muutu.

– Taloyhtiön tarpeet tulee esittää selvästi ja etsiä molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu. Tällä periaatteella toimimme Kotikadun kanssa ja se toimii oikein hyvin. Olen itse sitä mieltä, että yhteisen sävelen löytämiseen uuden kiinteistöhuoltoyrityksen tai isännöitsijän kanssa voi mennä parikin vuotta. Jatkuva kommunikaatio on avain hyvään yhteistyöhön, Kuopus sanoo.

Kuopus käyttää usein sähköpostia ollakseen yhteydessä Kotikatuun. Vikailmoitukset kuten palaneet lamput, huonosti toimivat ovet tai kylmät patterit menevät sitä kautta työtehtäviksi kiinteistönhoitajille. Kiireellisissä asioissa hän soittaa suoraan Veli-Matille.

– Asukkaiden turvallisuus on tärkeä asia, etenkin kun talo sijaitsee rinteessä. Muistin viimeksi tavatessamme kiittää Veli-Mattia siitä, kuinka hyvässä kunnossa hän pitänyt meidän pitkät ulkoportaat koko talven ajan. Meillä on hyvä yhteisymmärrys siitä, mitä hyvä kiinteistönhoito on.

– Myös pihan viihtyvyys on taloyhtiölle tärkeä asia, ja toivonkin tulevaisuudessa myös viherpalveluita Kotikadun Oulun tarjontaan saadaksemme palvelut samasta, hyvästä paikasta.

Realia Isännöinti luottaa Kotikadun osaamiseen

Luottamusta, itseohjautuvuutta, ammattitaitoa ja sosiaalista kyvykkyyttä. Näitä asioita isännöitsijä toivoo kiinteistöhuoltoyhtiöltä ja sen työntekijöiltä. Ja sitähän Kotikatu tarjoaa, mitä asiakkaat haluavat.


Pohjoismaiden suurimman asuntojen, kiinteistöjen ja toimitilojen välitykseen sekä hallintaan erikoistuneen asiantuntijapalvelukonsernin Realia Groupin isännöitsijänä toimiva Eeva Kyötikki on toiminut alalla jo 10 vuotta. Kokemuksen myötä Kyötikki tietääkin, miten tärkeää on luottamus huoltoyhtiön ja isännöitsijän välillä.

– Huoltoyhtiön ja isännöitsijän välinen suhde perustuu täysin luottamukseen. Meidän ei ole mahdollista valvoa jokaista ruohonleikkuuta ja lumenluontia, vaan uskomme huoltoyhtiön omaan laadunvalvontaan ja ammattitaitoon.

– Kotikadun kanssa kaikki toimii, kuten on sovittukin. Ei ole ollut mitään haaksirikkoja matkan aikana, Kyötikki kertoo.

Isännöitsijälle asukkaiden tyytyväisyys on tärkeää

Hyvä yhteistyösuhde pitää muodostaa sekä isännöitsijään että asukkaisiin. Huoltoyhtiö on kuitenkin useimmiten lähempänä asukkaita kuin isännöitsijää, joten ammattitaidon lisäksi sosiaalista osaamista vaaditaankin kaikilta aina asiakaspalvelusta huoltomieheen.

– Kun huoltoyhtiö toimii hyvin, on se minun suuntaani melko huomaamaton ja jopa näkymätön, Kyötikki sanoo.

– Olen tyytyväinen, että Kotikatu panostaa ympärivuorokautiseen päivystykseen. Itse toimin pääasiassa virka-aikana, mutta asukkaat asuvat kodeissaan koko ajan. Asukkaat saavat varmuutta ja turvallisuutta, kun voivat ottaa huoltoyhtiöön yhteyttä milloin vaan.

Kullanarvoista osaamista

Kotikatu hoitaa hyvin monenlaisia Kyötikin isännöimiä taloyhtiöitä, muun muassa isoja rivitalo- ja kerrostaloyhtiöitä. Muutkin Realian isännöitsijät luottavat Kotikadun palveluihin, myös uudiskohteita isännöivät henkilöt.

– Useissa kiinteistöissä meillä on käytössä perinteisen kiinteistönhuollon lisäksi Kotikadun siivouspalvelut ja ulkoalueiden hoito. On myös paikkoja, joissa vain huolto tulee Kotikadun  kautta. Heiltä saamme myös teknistä erityisosaamista, jonka he tarvittaessa tilaavat puolestamme ulkopuolelta. He ilmoittavat, koska on aika tilata huolto tai korjaus esimerkiksi huippuimureihin, ja hoitavat homman.

– Monissa kohteissa Kotikatu on tullut perittynä edellisiltä isännöitsijöiltä. Tarvetta vaihtaa ei ole ilmennyt. Muutamissa tapauksissa palvelut ovat keskitetty Kotikadulle, vaikka alun perin yhtä osa-aluetta olisikin hoitanut toinen yritys.

– Suosittelen Kotikatua erityisesti isommille taloyhtiöille, joilla on tarvetta ammattitaitoisille, tekniikkaa ymmärtäville ja samalla sosiaaliset taidot omaaville henkilöille. Ja kuka nyt ei ammattitaitoista huoltoa tarvitsisi – se on kullanarvoista kaikille taloyhtiöille, Kyötikki sanoo.

Kotikatu uuteen omistukseen – arki jatkuu ennallaan

Omistajamme vaihtuu – palvelumme ja toimintamme säilyvät entisellään.


Saamme uuden omistajan, kun Vaaka Partners ja muut vähemmistöomistajat myyvät omistuksensa Kotikadusta pääomasijoitusyhtiö Norvestorille. Cateva sekä muut Kotikadun vielä omilla nimillään toimivat tytäryhtiöt ovat osa kaupan kohteena olevaa kokonaisuutta. Norvestorin omistuksessa on jo toinen suomalainen kiinteistöalan toimija Porvoon Huoltomiehet (PHM Group). Kaupan toteutuminen edellyttää Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntää ja se saadaan arviolta loppukesän, alkusyksyn aikana.

”Omistajanvaihdos on luonnollinen osa kasvustrategiaamme. Asiakkaillemme toiminta jatkuu muutoksesta huolimatta ennallaan eikä vaikutusta asiakas- tai sopimussuhteisiin ole,” kertoo Kotikadun toimitusjohtaja Jussi Niemelä.

”Uuden omistuksen myötä voimme kehittää yhtiötämme valtakunnallisesti koko Suomen alueella. Maantieteelliset toiminta-alueemme PHM Groupin kanssa täydentävät mukavasti toisiaan. Jokapäiväinen toimintamme pysyy muutoksesta huolimatta ennallaan, kuten myös asiakaslupauksemme. Me havaitsemme, hoidamme ja huolehdimme kotitaloista ja kiinteistöistä ja omistuksestanne jatkossakin. Me teemme asiat aina kerralla kuntoon -asenteella ja vahva yrittäjähenkisyys huokuu kaikista tekijöistämme. Rakennamme parempaa asumisviihtyvyyttä ja vaalimme hoitamiemme kiinteistöjen arvoa aivan kuten tähänkin asti,” Jussi vakuuttaa.

Paikallisuus hyvän palvelun pohjana

Kotikadun toimintamalli pohjautuu jatkossakin pieniin paikallisiin huoltoyksiköihin, jotka sijaitsevat lähellä asiakkaiden kiinteistöjä ja niiden asukkaita. Huolto reagoi nopeasti ja hommat hoituvat tehokkaasti.

”Olemme viime vuosina muokanneet arjen tekemisen mahdollisimman ketteräksi ja ympäristöystävälliseksi. Kun meidän kiinteistönhoitaja saa työpyynnön, hän on hyvin todennäköisesti jo valmiiksi ihan siinä samoilla kulmilla työtilauksen tekijän kanssa. Aikaa ei kulu autolla ajeluun ja ympäristö kiittää. Hommat hoidetaan näin myös tulevaisuudessa, koska siitä on etua kaikille. Jatkossa pystymme palvelemaan laajemmalla toimialueella, mikä takaa valtakunnallisesti toimiville asiakkaille mahdollisuuden keskittää kiinteistönhuoltopalveluita saman katon alle ja pienemmille asiakkaille tuttu paikallinen toimintamme jatkuu edelleen,” Jussi kuvailee.

Kotikatu kunnostautuu edelleen myös asiakaspalvelun järjestämisessä: siinä missä muilla alan toimijoilla monesti on keskitetyt valtakunnalliset puhelinkeskukset, luottaa Kotikatu pienten ja pippuristen asiakaspalvelupisteiden voimaan.

”Palvelupisteitä on meillä jo kolmisenkymmentä ja niissä toimiva väki tuntee hoitamamme talot kuin omansa. Tämä on meille vahvuus, josta pidämme kiinni. Lähellä asukkaita sijaitsevat palvelupisteet ja välinevarikot luovat parhaat mahdolliset lähtökohdat sujuvalle, laadukkaalle ja asiakaslähtöiselle huollolle – olipa kyseessä puhelimessa tapahtuva neuvonta tai ihan perinteinen työkeikka. Kun kohde tunnetaan hyvin, siitä osataan pitää paremmin hyvää huolta,” Kotikadun huollon liiketoimintajohtaja Otto Tarkiainen tiivistää.

Koko yhtiö puhaltaa yhteen hiileen

”Organisaatiomme aiotaan pitää ennallaan, eli ihmisläheisenä ja kuuntelevana. Vaikka yhtiö kasvaa yhä suuremmaksi, sen henkilöstön parissa puhalletaan aina yhteen hiileen,” toteaa Jussi.

”Meidän huoltotuvissa ja varikoilla on vahva yhteishenki. Esimiehet eivät ole pelkkiä pöydän takana istuvia pomoja vaan työkavereita, jotka osallistuvat myös päivittäiseen tekemiseen ihan sieltä harjanvarresta käsin. Asiakasta kuunnellaan ja haasteet ratkaistaan yhdessä. Meillä puhutaan suoraan ja avoimesti, ja kaikki pidetään arjen asioista kärryillä,” Otto summaa.

Mikäli sinulla herää kysymyksiä, vastaamme mielellämme.

Lue aiheesta myös Vaaka Partnersin sivuilta.

Jussi Niemelä, toimitusjohtaja, 0400 462 696
Otto Tarkiainen, liiketoimintajohtaja, 010 270 8087

Kiinteistöhuolto P Pitkänen Oy:n liiketoiminta osaksi Kotikatua

Juhlatunnelmissa Kotikadulta Kai Hintz, Kiinteistöhuolto P Pitkäseltä Petri Pitkänen ja Kotikadulta Otto Tarkiainen


Kotikatu Oy on ostanut Kiinteistöhuolto P Pitkänen Oy:n liiketoiminnan.

”Olen pidemmän aikaa miettinyt yritykseni tulevaisuutta. Ajatus myymisestä syntyi jo viime vuoden lopulla ja yhdistyminen Kotikadun kanssa on minulle yrittäjänä erittäin mieluinen päätös. Olen vakuuttunut kotikatulaisten tavasta tehdä töitä ja pitää huolta asiakkaistaan. Kaupan myötä toiminta säilyy edelleen paikallisissa käsissä, mutta saa kaivattua voimaa niin toiminnan kehittämiseen kuin esimerkiksi kalustoresursseihin,” kertoo Petri Pitkänen Kiinteistöhuolto P Pitkäseltä.

”Petri ja hänen osaava henkilökuntansa on tervetullut vahvistus paikalliseen tiimiimme,” sanoo Kotikadun operatiivinen johtaja Kai Hintz. Kiinteistöhuolto P Pitkäsen henkilökunta jatkaa kaupan jälkeen Kotikadun palveluksessa. ”Muutos ei vaikuta arjen tekemiseen vaan päivittäiset työt tehdään laadukkaasti kuten tähänkin asti,” lisää Kai.

Kaupan johdosta Kiinteistöhuolto P Pitkänen Oy:n liiketoimintaan kuuluvat sopimukset siirtyvät Kotikatu Oy:lle voimassaolevin ehdoin, eikä niitä tarvitse kaupan johdosta päivittää. Yhteystiedot säilyvät samoina lukuun ottamatta uutta yksikkönimeä Kotikatu Lahti ja sähköpostia, joka on jatkossa lahti@kotikatu.fi

Kotikatu palvelee paikallisesti Lahdessa: Kotikatu Lahti, Kiinteistöhuolto Reijo Niemi, L & S Huoltokeskus

Lisätietoja
Kai Hintz, Kotikatu Lahti, 010 270 8268
Petri Pitkänen, Kiinteistöhuolto P Pitkänen, 0500 715 653

Kallion Kiinteistöhuolto Oy osaksi Kotikatua

Kotikadulta Vesa Koljonen, Kallion Kiinteistöhuollosta Jari ja Jorma Kotala, Kotikadulta Roope Pehkonen


Kotikatu Group Oy on hankkinut Kallion Kiinteistöhuolto Oy:n osakekannan.

”Olen tyytyväinen, että työmme jatkuu osaavissa käsissä, kun taustavoimaksemme tulee Kotikatu. Kaupan myötä tuttu paikallinen palvelu säilyy ja pystymme tarjoamaan asiakkaillemme entistä monipuolisemmin palveluita,” kertoo Kallion Kiinteistöhuollon Jorma Kotala. ”Minä ja Marja-Riitta pääsemme viettämään kaivattuja eläkepäivä, kun taas poikamme Jukka ja Jari jatkavat töitä yhdessä Kotikadun paikallisyksiköiden kanssa,” Jorma jatkaa.

”Yhteistyömme saa varmasti hyvän lähtökohdan, sillä molemmille palvelun ripeys ja laatu ovat tärkeitä arvoja,” sanoo Kotikadun aluejohtaja Roope Pehkonen. ”Kotikadun paikalliset yksiköt ja asiakaspalvelut sijaitsevat lähellä asukkaita ja asiointi sujuu helposti niin puhelimitse kuin netissäkin,” Roope jatkaa.

Kallion Kiinteistöhuolto Oy toimii jatkossa osana Kotikatua jatkaen kuitenkin toimintaansa toistaiseksi tutulla nimellä ja yritysilmeellä. Uudistuksen tässä vaiheessa yhdistämme käytännön tekemistä ja yhteystiedot löydät helpoiten tästä.

Lisätietoja
Roope Pehkonen, Kotikatu, 050 373 9131
Jorma Kotala, Kallion Kiinteistöhuolto, 0400 700 725

Helsinkiläiset Vattuniemen Kiinteistönhoito Oy ja Majavatupa Oy osaksi Kotikatua

Keväisissä juhlatunnelmissa Sakari Pietilä ja Jussi Niemelä Kotikadulta, John Ranko Vattuniemen Kiinteistönhoidosta ja Majavatuvalta sekä Tiina Volmer Kotikadulta


Kotikatu Group Oy on hankkinut Vattuniemen Kiinteistönhoito Oy:n ja Majavatupa Oy:n osakekannat.

”Olen tyytyväinen, että saamme Kotikadun vahvaksi taustavoimaksi toiminnallemme. Kaupan myötä paikallinen palvelu säilyy, mutta saamme mahdollisuuksia kehittää entisestään toimintaamme ja henkilöstömme osaamista,” kertoo Vattuniemen Kiinteistönhoidon ja Majavatuvan toimitusjohtaja John Ranko. ”Omasta näkökulmastani on hienoa siirtää kaikki taustatyö muualle ja keskittyä itse siihen tärkeimpään eli päivittäiseen työnohjaukseen ja asiakaspalveluun,” John jatkaa.

”Panostus paikalliseen ja laadukkaaseen palveluun on meidän molempien sydämenasia,” sanoo Kotikadun operatiivinen johtaja Sakari Pietilä. ”Talkkarimainen toimintatapamme on sekä ympäristö- että asukasystävällinen. Kiinteistönhoitajien toiminta-alueet ovat tiiviitä, jolloin siirtymät talolta toiselle ovat lyhyitä ja aika käytetään autossa istumisen sijaan kiinteistöillä,” Sakari jatkaa.

Vattuniemen Kiinteistönhoito ja Majavatupa toimivat jatkossa osana Kotikatua jatkaen kuitenkin toimintaansa toistaiseksi tutuilla nimillä ja yritysilmeillä. ”Tekeminen jatkuu kuten ennenkin. Uudistus tulee näkymään arjessa positiivisina kehitysaskeleina esimerkiksi kalustopäivityksinä,” John toteaa.

Tässä vaiheessa kaikki yhteystiedot säilyvät ennallaan ja mahdollisista muutoksista tiedotamme asiakkaitamme hyvissä ajoin ennakkoon.

Lisätietoja:
Sakari Pietilä, Kotikatu, 050 385 1138,
John Ranko,Vattuniemen Kiinteistönhoito, Majavatupa Kotikatu , 09-692 6613, www.vkhoy.fi

Kiinteistöhuolto Reijo Niemi jatkaa lahtelaisen Satulakadun Huolto Oy:n huolto- ja siivousliiketoimintaa

Tervetuloa uudet kotikatulaiset!


Kotikadun omistama Kiinteistöhuolto Reijo Niemi Oy on ostanut Satulakadun Huolto Oy:n huolto- ja siivousliiketoiminnan.

”On hienoa, että toiminnallemme löytyi paikallinen jatkaja. Kotikadun tapa toimia on meille mieluisaa, asiakaslähtöistä ja laadukasta tekemistä,” kertoo Satulakadun Huollon toimitusjohtaja Tiina Mattila. ”Kaupan myötä meille avautui mahdollisuus jatkaa toimintaamme ja palvella asiakkaitamme kuten tähänkin asti,” Tiina jatkaa.

”Olen iloinen, että saamme lisää paikallista osaamista Lahteen”, toteaa Kotikadun operatiivinen johtaja Kai Hintz. Satulakadun Huollon henkilökunta jatkaa kaupan jälkeen Kiinteistöhuolto Reijo Niemen palveluksessa samoissa tutuissa rooleissa kuin tähänkin saakka. ”Arki jatkuu kuten ennenkin – samat tekijät jatkavat hyvää työtä,” lisää Kai.

Kaupan johdosta Satulakadun Huolto Oy:n huolto- ja siivousliiketoimintaan kuuluvat sopimukset siirtyvät Kiinteistöhuolto Reijo Niemi Oy:lle 1.5.2020 lukien voimassaolevin ehdoin, eikä niitä tarvitse kaupan johdosta päivittää. Uudet yhteystiedot voit tarkistaa täältä.

Kotikatu palvelee paikallisesti Lahdessa: Kiinteistöhuolto Reijo Niemi ja L & S Huoltokeskus.

Lisätietoja
Kai Hintz, operatiivinen johtaja, Kotikatu,
Tiina Mattila, toimitusjohtaja,  Satulakadun Huolto

Kohta vihertää – onko taloyhtiösi valmis?

Kesään valmistautuminen on jo täydessä vauhdissa, jotta kaikki on valmista piha- ja viheralueilla Suomen kesän puhjetessa kukkaan. Hyvät pohjatyöt sekä Kotikadun Viherpalvelun ammattilaisten vahva osaaminen mahdollistavat onnistuneen lopputuloksen: turvalliset ja toimivat pihat, kauniit istutukset sekä puhtaat ikkunat, joista voi ihailla näitä kaikkia.


Viheralueiden ylläpito ja kunnostus sekä leikkikenttien tarkastus- ja huoltopalvelut ovat kaikki Kotikadun Viherpalvelu-tiimin ydinosaamista. Hyvin tehty työ näkyy suoraan asiakaspalautteissa.

– Saamme paljon positiivista palautetta. Asiakaspalvelu onkin keskeinen osa puutarhurin työtä: on tunnettava kasvit, sillä viherhoitoa tilaavat asiakkaat ovat usein hyvin tietoisia viherasioista, toteaa puutarhuri Tuomas Äärynen Kotikadulta.

Äärynen tietää, mistä puhuu – hän on valmistunut puutarhuriksi vuonna 1998 ja työskennellyt pitkään Viherpalvelu-tiimin vetäjänä Kotikadun Espoon yksikössä.

Hyvin hoidettu piha lisää viihtyisyyttä

Viheralueiden viihtyisyyttä Äärynen kuvaa subjektiiviseksi kokemukseksi.

– Jokainen kokee viihtyisyyden omalla tavallaan ja tarpeita pihan käytön suhteen on useita. Kun kokonaisuus on selkeä, monipuolinen ja hoidettu hyvin, ovat asiat usein mallillaan, hän linjaa.

Kevääseen ja kesään valmistautuminen aloitetaan jo hyvissä ajoin syksyllä.

– Esimerkiksi puiden suojaamiseen ja vahinkojen välttämiseen on tärkeää kiinnittää erityistä huomiota. Talvi voi tehdä niille peruuttamatonta – ja kallista – hallaa, Äärynen korostaa.

Asfalttityöt tarpeen mukaan – Vihertiimin ja Catevan yhteistyönä

Ennakointi on olennaista myös asfaltin hoidossa, sillä reagointi ajoissa esimerkiksi talven aiheuttamiin vaurioihin minimoi vahingot ja kustannukset. Vihertiimi tekee pieniä korjauksia routavaurioihin ja rikkoumiin, isoimmista vastaa puolestaan Kotikatuun kuuluva Cateva. Lähtökohtaisesti asfalttipiha on tyylikäs, helppohoitoinen ja -käyttöinen – kunhan asfalttityyppi on valittu oikein ja pohjatöistä sekä kallistuksista huolehdittu. Myös se kaikki kuuluu Catevan monipuoliseen palvelupalettiin.

Erityisesti toukokuusta lokakuuhun eletään asfaltin levitys- ja kunnossapitotöiden kulta-aikaa. Cateva hoitaa luotettavasti pienten reikien paikkaukset ja isommat katualueiden, pihojen tai liikekiinteistöjen asfaltoinnit. Yrityksellä on käytössään asfalttilajikkeita eri tarkoituksiin: esimerkiksi piha-alueilla ja kevyen liikenteen väylillä riittää noin 11 millimetrin raekoko, kun taas rekkojen alle tarvitaan 16 millistä. Cateva tuntee asfalttimassat ja valitsee parhaan ratkaisun pihaan kuin pihaan. Kokonaisuutta on helppo elävöittää esimerkiksi puilla, istutuksilla sekä liima- ja reunakivillä.

 


Muistilista: taloyhtiön tärkeimmät kevätpuuhat

Suomen suvi ja sitä ennakoiva kevät rakentuvat osaavien ammattilaisten käsissä pala kerrallaan. Tehtävät ja suunnitelmat tulevan varalle käydään läpi kevätkierroksilla yhtiöiden hallitusten tai isännöitsijöiden kanssa paikan päällä.

  • Sadevesilinjojen ja -kaivojen toiminnan varmistaminen
  • Hiekan nostaminen ja aurausvahinkojen korjaukset
  • Pihan, ulkoportaiden ja jäteasemien pesut sekä kunnostustyöt
  • Pihakalusteiden huolto (hionta, maalaukset, puuosien vaihdot) ja käyttökuntoon laitto
  • Leikkipaikkojen tarkastukset ja korjaukset, hiekkojen vaihdot sekä täydennykset
  • Lipputankojen kuntotarkistus, tarvittavat pesut ja vaihdot
  • Kevätlannoitukset ja kesäkukkien istutukset
  • Kiintopäällystealueiden kunnon tarkastukset
  • Parkkiviivojen ja kanttikivien maalaukset
  • Pensaiden ja istutusten kevätleikkaukset
  • Leikkuukaluston huollot
  • Rappukäytävien puhdistukset ja vahaukset
  • Ikkunoiden pesut
  • IV-suodattimien vaihdot

Erilaisen kevään vinkit taloyhtiöille

Kotikatu viherrakentaminen

Koronapandemian aiheuttama poikkeustilanne vaikuttaa tällä hetkellä ihan jokaisen arkeen. Meidän kotikatulaisten tehtävä on nyt pitää huolta hoitamiemme asuintalojen viihtyisyydestä ja siisteydestä entistäkin tarkemmalla silmällä ja huolellisella otteella.


Kevät tekee tuloaan kovaa vauhtia. Kysyimme Kotikadun pääkaupunkiseudun operatiiviselta johtajalta Vesa Koljoselta vinkkejä taloyhtiön kevättöihin poikkeusolojen aikana.

Pihat vehreiksi ja viihtyisiksi

Monen päivät kuluvat tällä hetkellä suurelta osin neljän seinän sisällä. Nyt luonnon herätessä uuteen loistoonsa ulkoilma houkuttelee jatkuvasti enemmän. Pihat toimivat monille olohuoneen jatkeina ja esimerkiksi etätyöpäivien happihyppelytaukojen kohteina.

– Vaikka liikkumista yleisillä paikoilla tulee nyt rajoittaa, saa taloyhtiön pihalla toki poikkeusolojen aikanakin liikkua. Jokaisen tulee kuitenkin huomioida muut pihalla liikkuvat ja muistaa riittävät turvavälit, Vesa Koljonen sanoo. Kun piha on kunnossa ja huolellisesti hoidettu, on siitä isompi ilo ihan jokaiselle.

– Monessa taloyhtiössä kevään työlistalla on varmasti pihakalusteiden huolto ja käyttökuntoon laitto, leikkipaikkojen tarkastukset, aitojen korjaukset ja hiekkalaatikon hiekkojenvaihdot sekä lipputankojen kuntotarkistus. Eikä sovi unohtaa pensaiden kausileikkuita ja viheralueiden korjauksia talven jäljiltä. Huoliteltu kokonaisuus viimeistellään värikkäillä kukkaistutuksilla, jotka piristävät asukkaiden arkea. Meiltä Kotikadulta löytyy osaavaa apua kaikkiin pihan kevättöihin, Koljonen jatkaa.

Toisenlaiset talkoot

Perinteistä asukkaiden yhteistä talkootapahtumaa ei tänä keväänä kannata järjestää. Sen sijaan jokainen halukas voi kaivaa viherpeukalonsa esiin ihan omin päin, eli tehdä taloyhtiön ulkoalueilla piha- ja puutarhatöitä silloin, kun se itselle parhaiten sopii.

– Taloyhtiössä voidaan miettiä tarpeellisten kevättöiden lista, laittaa se ilmoitustaululle, Facebook tai WhatsApp -ryhmään. Jokainen voi sitten listalta poimia mieleisensä projektin, hoitaa sen ja kuitata tehdyksi. Me kotikatulaiset mietimme mielellämme isännöitsijöiden ja taloyhtiön päättäjien kanssa yhdessä, miten talkoot voi järjestää ja miten asiat kannattaa viestiä asukkaiden suuntaan, Koljonen sanoo.

Kotoilukeväänä ihmisillä on enemmän aikaa ja intoa myös henkilökohtaisiin tavaratalkoisiin, eli kaappien, kellareiden ja vinttikomeroiden siivoamiseen. Tämä tarkoittaa kasvanutta kuormitusta taloyhtiöiden jätepisteillä.

– Kiinnitämme erityistä huomiota roskakatosten siisteyteen ja ilmoitamme eteenpäin, jos jätepisteelle ilmestyy sinne kuulumatonta tavaraa kuten huonekaluja tai kodinkoneita. Lisäksi isännöitsijän ja hallituksen on nyt hyvä miettiä, olisiko syytä ottaa lava taloyhtiön pihalle vaikka pidemmäksikin aikaa.

Pienen pintaremontin paikka

Monissa taloyhtiöissä sauna- ja kerhotilat ovat tällä hetkellä suljettuina, kun ihmisten välisiä kontakteja halutaan karsia. Näiden tilojen ollessa käyttötauolla tarjoutuu hyvä tilaisuus niiden kunnostamiseen.

– Hiljaisena hetkenä voidaan tehdä esimerkiksi kerhotilojen tai sauna- ja pesutilojen remontti kätevästi ilman ylimääräisiä käyttökatkoja. Ja jos remonttiprojekti on vasta ajatuksen tasolla, nyt on oivallinen sauma tehdä esimerkiksi kosteusmittauksia suunnitelmien pohjaksi. Me Kotikatulaiset autamme mielellämme myös näissä projekteissa, Koljonen lupaa.