Kotikadun hankintajohtaja Timo Turkkinen kertoo, että hiilipäästöihin liittyviä vastuullisuustavoitteita viedään tällä hetkellä eteenpäin jatkuvan oppimisen kautta, tiiviissä yhteistyössä koneiden valmistajien ja toimittajien kanssa.
– Me Kotikadulla käsittelemme ja kehitämme päästöihin vaikuttavia tekijöitä kokonaisuutena sen mukaan, mikä oikeasti rasittaa ympäristöä minkäkin verran. Esimerkiksi raskaassa kalustossa suora ja nopea sähköön siirtyminen ei ole vielä todellisuutta. Tällaisen muutoksen taloudelliset kustannukset olisivat erittäin suuret, eikä kaikkiin käyttökohteisiimme soveltuvia ja tarpeeksi tehokkaita sähköisiä koneita ole vielä saatavilla. Tällä hetkellä yksi tärkein osa-alue päästöjemme pienentämisessä on biopolttoaineet.
Kotikadun tähtäimessä on lisätä erilaisten biopolttoaineiden käyttöä eri toiminnoissaan jo lyhyellä aikajänteellä. Kumppanina vastuullisessa tekemisessä on Neste, joka on maailman suurin uusiutuvan dieselin tuottaja.
– Meillä on jo sovittuna tiettyjä prosesseja MyDiesel-polttoaineen käyttöönotosta eri toiminnoissamme. Tämä on mielestäni erittäin hyvä ja käytännönläheinen hanke ympäristökuormamme pienentämiseksi. Nimenomaan konkretiaa pitää nyt olla. Esimerkiksi välikäsien kautta tehdyt päästöhyvitykset eivät mielestäni ole tässä yhteydessä riittävän relevantteja, Timo muotoilee.
– Vaikka MyDieselin kustannukset ovatkin perinteistä korkeammat, on sillä ympäristöystävällisyyden ohella monia muitakin hyviä puolia. Sen pakkasenkesto on erinomainen ja se sopii moniin käyttämiimme koneisiin.
Polttoaineiden päästöjen pienentämiseen tähtäävä kehitystyö on Kotikadun kokonaisvastuullisuudessa yksi osa-alue muiden joukossa. Timo kertoo suurimman vaikutuksen saavutettavan sillä, että koko yhtiörakenne pohjautuu pieniin paikallisiin huoltoyksiköihin.
– Olemme optimoineet arjen tekemisen mahdollisimman ympäristöystävälliseksi. Kohteiden väliset siirtymät on suunniteltu siten, että ajoneuvojen päästöt ovat mahdollisimman pieniä.
Myös sähköä lisää – vähitellen
Sähkö- ja hybridiautoja on Kotikadulla tällä hetkellä käytössä noin 20–30 kappaletta. Niiden käyttö on suurelta osin testiluonteista, palautetta kerätään ja välitetään eteenpäin aktiivisesti.
– Olemme sen kokoluokan toimija, että palautettamme arvostetaan. Kun meidän antamat käytännön kenttäkokemukset yhdistetään valmistajien tekniseen osaamiseen, on se hyvä pohja kehitystyölle.
– Pienemmät sähköajoneuvot ovat jo nyt meille kohtuullisen kustannustehokas vaihtoehto päivittäisen logistiikan järjestämiseen. Sähköajoneuvojen laajemmassa käyttöönotossa on kuitenkin vielä omat pullonkaulansa, jotka liittyvät lähinnä latausinfraan ja käyttökantamiin, Timo kertoo.
Ensi kevääksi Kotikadulla on suunniteltuna käyttökokeiluhankkeita raskaammalla sähköisellä kalustolla.
– Meillä on olemassa alustava projekti konetoimittaja Wihurin kanssa. Aiomme testata, miten pienemmillä lavoilla varustetut sähköajoneuvot vastaavat kiinteistönhuoltomme tarpeisiin ahtaissa kaupunkiolosuhteissa. Meillä on yksiköitä eri puolilla Suomea erilaisissa toimintaympäristöissä, minkä ansiosta saamme kattavaa tietoa koneiden toimivuudesta ruohonjuuritasolla.
Iso kokonaisvaikutus pienistäkin koneista
Pienkoneiden sähköistämistä koskevia kehityshankkeita toteutetaan Kotikadulla yhdessä tunnettujen laatutoimittajien, muun muassa Husqvarnan ja Stihlin kanssa. Timon mukaan pienet akkukäyttöiset koneet ovat jo nyt järkevän hintaisia ja niiden käyttökapasiteetti on riittävä myös ammattikäyttöön.
– Meillä on paljon sähkökoneita käytössä ja lisää hankitaan jatkuvasti. Nämä helposti huollettavat ja käyttövarmat ruohonleikkurit, pensasleikkurit, lehtipuhaltimet ja muut pienkoneet aiheuttavat vähemmän melua, pölyä ja käryä, mistä olemme saaneet kiitosta niin asukkailta kuin työntekijöiltäkin. Myös helppokäyttöisyydestä on kuulunut kehuja erityisesti kesätyöntekijöittemme suusta.
Uudenlaiset koneet ovat tuoneet omalla tavallaan huoltotyön tekijät lähemmäs asukkaita.
– Haluamme olla kiinteistönhoidon aallonharjalla, ja käyttämämme uusi tekniikka tuntuu kiinnostavan monia. Meiltä tullaan usein kyselemään, että millä pelillä niitä töitä oikein tehdäänkään, kun ei edes ääntä kuulu. Tämä on mukava keino aloittaa keskustelu asukkaiden kanssa, Timo hymyilee.
Kun polttomoottorikäyttöisiä pienkoneita vaihdetaan sähkökäyttöisiin, syntyy pienistäkin koneista suuressa volyymissä merkittäviä päästövähennyksiä.
– Jos lasketaan, että yksi työnnettävä ruohonleikkuri kuluttaa kesässä keskimäärin 300 litraa bensaa ja yhden litran päästöt ovat noin 2,5 kilogrammaa hiilidioksidia, syntyy yhden koneen vaihtamisesta sähköiseen 700 kiloa vähemmän hiilipäästöjä. Kun tämä luku kerrotaan meillä käytössä olevien pienkoneiden määrällä, puhutaan jo todella merkittävästä vaikutuksesta. Uskon, että lähivuosina pääsemme tilanteeseen, jossa suurin osa esimerkiksi ruohonleikkureistamme on akkukäyttöisiä, Timo summaa.