Kotiportti tekee huoltosopimuksen toteutumisesta läpinäkyvän

13.01.2021 – Ajankohtaista
Kotikatu Kotiportti

Kotikadun uusi Kotiportti-verkkopalvelu tarjoaa isännöitsijälle ja taloyhtiön päättäjille monipuolista, varmaa ja ajantasaista tietoa omaan kiinteistöön kohdistuvista huoltotoimenpiteistä. Lisäksi se on arvokas tietolähde taloyhtiön budjetti- ja suunnittelutyössä.


Kiinteistönhoito on perinteikäs ala, jossa toimivien yhtiöiden toimintamallit ja -tavat poikkeavat monesti suurestikin toisistaan. Useissa kiinteistöhoitoyrityksissä – kuten myös taloyhtiössä – on tavanomaisesti annettu arjen rullata vanhassa vara parempi -asenteella, eikä digitaalisuuden tarjoamia mahdollisuuksia ole vielä hyödynnetty erityisen tehokkaasti.

Kotikadulla Kotiportin kehittämisestä vastaava Petri Uomala kertoo, että digitaalisuus tekee kuitenkin tällä hetkellä vahvasti tuloaan kiinteistönhoidon piiriin. Yksi syy uudistumiselle on tahtotila huoltosopimuksen toteutumisen läpinäkyvyydestä.

– Läpinäkyvyys on digitalisoituvassa yhteiskunnassamme yhä yleistyvä ominaisuus. Esimerkiksi sähkösopimuksissa se todellinen tieto kulutuksesta ja kustannuksista on ihan keskeinen tekijä luottamuksen säilymisen kannalta. Sama kehityskulku on nyt voimistumassa myös meidän alallamme ja Kotikatu haluaa olla edistyksen eturivissä, Petri jatkaa.

Asiakaslähtöisyys uudistumisen ajurina

Eräs Kotikadun toimintastrategian kulmakivistä asiakaslähtöisyys: uusi Kotiportti-verkkopalvelu on kehitetty asiakkaiden tarpeita kuunnellen – isännöitsijöiden ja taloyhtiöpäättäjien arjen avuksi.

– Suurin suunnannäyttäjä Kotiportin kehittämisessä on ollut asiakaskokemuksen parantaminen ja läpinäkyvyyden lisääminen. Huoltotoimintamme pohjautuu asiakkaiden kanssa tehtyihin sopimuksiin, ja on molempien sopijaosapuolten edun mukaista saada tarkkaa ja varmaa tietoa siitä, miten nuo sopimukset todellisuudessa toteutuvat.

Kotiportti kertoo isännöitsijälle ja taloyhtiön päättäjälle esimerkiksi sen, mitä huoltotöitä omassa kiinteistössä on tehty ja minkälaisia huoltotoimenpiteitä on lähiaikoina luvassa.

– Kaikista huoltotyöprosessin vaiheista, työtilauksen vastaanottamisesta aina työn valmistumiseen saakka, jää Kotiporttiin pysyvä jälki. Nämä tiedot, kuten myös vaikkapa energian- ja vedenkulutusta koskevat raportit, ovat eri osapuolten tarkasteltavissa ja todennettavissa ajasta ja paikasta riippumatta. Helppokäyttöinen palvelumme toimii mallikkaasti niin pöytäkoneella kuin mobiililaitteillakin ja toimii muiden ominaisuuksien lisäksi kiinteistöön kohdistuvien dokumenttien arkistointipaikkana sekä asiointikanavana meidän suuntaan, Petri kuvailee.

Tukea ennakoivan kunnossapidon kehittämiseen

Kotiportti-palvelu on jo nyt kaikkien Kotikadun huollon piirissä olevien taloyhtiöiden käytettävissä. Palveluun voi luoda käyttäjätunnuksen ja kirjautua Kotikadun verkkosivujen kautta. Palvelu tarjoaa taloyhtiöille arvokkaan resurssin ennakoivan kunnossapidon kehittämisessä. Kotikadun Porin aluejohtaja Jari-Pekka Sundelin avaa asiaa asiakkaalle koituvien käytännön etujen kautta.

– Meidän tahtotilamme on olla paitsi paikallinen, laadukas ja nopeasti reagoiva kiinteistöpalveluyhtiö, myös asiantunteva kumppani erilaisten huoltotoimien ennakoinnissa. Kotiportissa näkyvien tietojen avulla voimme yhdessä isännöitsijän ja taloyhtiön kanssa tehdä kokonaisvaltaisia analyysejä kiinteistöjen huolto- ja kunnossapitotarpeista.  Kattavat ja luotettavat kiinteistön huoltotiedot tukevat kiinteistön arvon säilyttämistä pidemmällä aikajänteellä.

– Kotiportin avulla yhteistyömme on sujuvaa ja sen kautta voimme suositella erilaisia kunnossapitotöitä hyvissä ajoin ennakkoon. Tämä tuo varmuutta taloyhtiön budjetointiin, mikä on varmasti myös jokaisen asukkaan arvostama asia. Lisäksi ennakointi tuo taloudellisia säästöjä, kun erilaiset remontit tai vaikkapa energiatehokkuutta parantavat hankkeet osataan ottaa toimeksi oikea-aikaisesti, Jari-Pekka summaa.


Kotiportti pähkinänkuoressa

Kotikadun Kotiportti on isännöitsijöille ja taloyhtiön hallitusten jäsenille tarkoitettu verkkopalvelu, joka kertoo reaaliajassa muun muassa seuraavat omaa kiinteistöä koskevat tiedot:

  • kiinteistön perustiedot
  • kiinteistöön tehdyt huoltotyöt ja niiden etenemisen vaihe
  • kiinteistöön tehdyt huoltopyynnöt
  • huoltokirja ja sovittu huolto-ohjelma
  • mittarien lukemat ja kulutusseuranta (sis. raporttien viemisen ja lataamisen Excel-muodossa)
  • autopaikat ja saunavuorot

Lue lisää ja tilaa omat käyttäjätunnukset tästä

 

Jaa artikkeli