Tampere-talolla järjestetään vuosittain yli tuhat tapahtumaa, jotka houkuttelevat paikalle peräti 620 000 vierailijaa vauvasta vaariin. Ulkoalue on pidettävä heitä varten viihtyisänä ja ennen kaikkea turvallisena. – Avoimella yhteistyöllä ja nopealla reagoinnilla turvataan tapahtumavieraiden kulku haastavissakin keliolosuhteissa, kertoo Tampere-talon kiinteistö- ja turvallisuuspäällikkö Marko Koivisto.
Kiinteistönhoitaja Ville Määttänen aloittaa työpäivänsä aina Tampere-talolta. Hän vastaa Tampere-talon sekä viereisen Courtyard by Marriott -hotellin ulkoalueiden siisteydestä ja turvallisuudesta: siivoaa roskat ja lehdet, tyhjentää roskikset ja huolehtii lumenpoistosta ja liukkaudentorjunnasta. Tampere-talolla se tarkoittaa, että talvisin lapiohommia riittää.
– Alue ei ole kovin iso, mutta portaita ja sisäänkäyntejä on paljon. Pääportaita ei hiekoiteta lainkaan, ja ne on pidettävä aina sulana.
Työt tehdään aikaisin aamulla ennen kuin Tampere-talon vieraat saapuvat ja hotellin asiakkaat heräilevät. Tapahtumapäivinä kohde saa Villeltä tarvittaessa erityistä huomiota.
– Jos päivän aikana esimerkiksi sataa paljon lunta, käyn paikalla uudelleen ja varmistan, että kulku on turvallinen ja alue varmasti siisti.
Kunnossapito- ja huoltotöissä painotetaan oikea-aikaisuutta: päivisinkin työt tehdään niin, että niistä ei aiheudu häiriötä, saati vaaraa, kiinteistöissä asioiville.
Tuttu kiinteistönhoitaja on askeleen edellä
Kiinteistö- ja turvallisuuspäällikkö Marko Koivisto on ollut Tampere-talon palveluksessa yli 30 vuotta. Sinä aikana kiinteistöhuolto on ammattimaistunut melkoisesti. Varsinkin talotekniikan ja rakennusautomaation kehittyminen ovat vieneet yhteistyötä vahvasti kohti sopimusmallia. Koiviston mukaan pitkäkestoisella yhteistyöllä on suora vaikutus siihen, miten hyvin kohdetta hoidetaan.
– Meillä esimerkiksi saattaa tuiskulumi pakkautua yhden poistumatien ovelle. Pitkään tontilla ollut työntekijä tietää tällaiset erityistä huomiota vaativat kohdat ja hoitaa ne ennen kuin me ehdimme edes pyytää.
– Kun kiinteistöhuolto on askeleen meitä edellä, niin asiat menevät hyvin. Koivisto kiittelee yhteistyötä Kotikadun kanssa avoimeksi ja syväksi.
– Viestejä vaihdetaan puolin ja toisin ja poikkeamiin reagoidaan nopeasti. On tärkeää, että kiinteistönhoitaja tietää, mitä tontilla milloinkin tapahtuu. Sanoisinko jopa, että meidän yhteistyö on sopimustasoa syvempi.
Erityismaininnan ansaitsee myös Kotikadun asiakaspäällikkö Juha Pehkonen.
– Toisinaan asiat henkilöityvät, ja Juhan tapauksessa kävi juuri niin: seurasimme Juhan perässä Kotikadun asiakkaaksi. Juha ymmärtää käytännön työn ja vaikuttaa osaltaan myös toteutuksentasoon. On tärkeää, että ihminen pitää minkä lupaa.
Toimiva kiinteistöhuolto vahvistaa asiakaskokemusta
Koivisto näkee, että kiinteistöhuollolla ja sen tarjoamalla turvallisuudella ja viihtyisyydellä on iso merkitys Tampere-talon palvelukokonaisuuteen.
– Asiakaskokemus alkaa jo kauan ennen kuin asiakas saapuu meille. Kivaa tapahtumailtaa voidaan odottaa pitkäänkin. Ihan pienikin asia, esimerkiksi pihalla liukastuminen, voi pilata muuten onnistuneen viikonlopun. Piha-alueen turvallisuus ja esteettömyys on aivan ehdottoman tärkeitä kokonaisuuden kannalta, ja yleinen siisteys ja viihtyvyys vaikuttavat asiakaskokemukseen merkittävästi.
Asiakaspalautetta kuunnellaan herkällä korvalla. Koivisto ontyytyväinen, että asiakkaat antavat nykyään mielellään palautetta ja kehitysehdotuksia.
– Olemme myös pyrkineet madaltamaan kynnystä asiakaspalautteen antamiseen. Risut ja ruusut vievät toimintaamme eteenpäin.