Kotikadun Mikko Mäkikyrö tietää, että jokainen taloyhtiö haluaa ostaa laadukasta palvelua oikealla hinnalla. Hän nostaa esiin hyödyllisiä kysymyksiä ja asioita, jotka kannattaa pitää mielessä huoltoyhtiöitä vertaillessa.
Asuntojen lukumäärä, rakennusvuosi, piha-alueiden laajuus ja ominaisuudet, asukasprofiili, talotekniset erot – kiinteistöjä ja taloyhtiöitä on monenlaisia ja siksi myös niiden huoltotarpeet eroavat merkittävästi toisistaan. Kiinteistöpalveluiden toimittajan oikeaoppinen valinta ja huoltosopimuksen kilpailuttaminen noudattavat usein kuitenkin kohteesta riippumatta samoja peruslinjoja.
Kotikadun Oulun, Jyväskylän ja Kuopion alueiden operatiivinen johtaja Mikko Mäkikyrö kertoo, että kiinteistöpalvelusopimuksen uusiminen kannattaa aloittaa perusteellisesta tarvekartoituksesta.
– Ihan ensin täytyy tehdä selväksi, millaisia huoltopalveluita taloyhtiö tarvitsee. Samaan palvelusopimukseen voidaan liittää muun muassa perinteinen kiinteistönhoito, siivous ja erilaiset pihaan ja ulkoalueisiin liittyvät työt. Meillä Kotikadulla palvelukuvaus ja -sopimuksen sisältö laaditaan yhteistyössä asiakkaan kanssa hänen tarpeitaan vastaavaksi.
Tarvekartoituksen ohella kannattaa kiinnittää huomiota palveluntuottajan yleisiin toimintatapoihin kuten kaluston riittävyyteen ja päivystyksen toimintaan. Hyvä ja laadukas huoltoyhtiö huolehtii asukkaiden turvallisesta ja viihtyisästä asumisesta kellon ja kalenterin ympäri. Mäkikyrö muistuttaa, ettei päivystystä välttämättä tule edes ajatelleeksi, ennen kuin sitä itse kipeästi tarvitsee.
– Eihän sitä koskaan tiedä, milloin avaimet unohtuvat eteisen seinälle tai wc-istuin päättää sanoa sopimuksensa irti. Silloin sujuvasti saavutettava päivystäjä ja nopeasti saapuva huoltomies ovat iso apu.
Mikko huomauttaa, että kannattaa varmistua myös siitä, että huoltoyhtiö toimii osaavasti ihan kaikissa tilanteissa.
– Näitä asioita kannattaa kysyä suoraan, että miten huoltoyhtiö toimii vaikka vesivahingon sattuessa. Lisäksi kannattaa tsekata, että lomatuuraukset on mietitty hyvin. Myös palvelun aloittamiseen liittyvät rutiinit on syytä käydä läpi tarkasti.
Yhden kiinteistöpalvelutoimittajan taktiikka toimii
Kiinteistöpalveluiden toimittajan valinta on tärkeä päätös, joka koskee yhtiön kaikkia asukkaita. On aina asukkaiden ja isännöitsijän sujuvan arjen kannalta kätevää, jos yhden yhteyshenkilön kautta voi tilata useita kiinteistön ylläpidossa tarvittavia palveluita.
– Siinä säästää aikaa ja vaivaa. Meiltä Kotikadulta saa käytännössä kaikki kiinteistön huoltoon ja ylläpitoon liittyvät palvelut aina kiinteistönhoidosta siivoukseen ja talotekniikan erityspalveluihin asti. Tytäryhtiömme Catevan kautta onnistuvat heidän toiminta-alueillaan kätevästi myös sähkö- ja putkityöt, remonttihommat sekä vahinkosaneeraukset. Myös esimerkiksi kevään ja syksyn talkoissa tarvittavat lavat hoituvat meidän kauttamme.
Mikko nostaa yhtenä valintaperusteena esiin myös sen, kuinka hyvin huoltoyhtiö tuntee alueen.
– Kun huoltoyhtiöllä on hyvä käsitys alueen ja kohteen ominaispiirteistä, on palvelu aina sujuvampaa ja usein myös kustannustehokkaampaa.
Valinnassa läpikäytäviin asioihin kuuluu myös se, minkälaisia ihmisiä taloyhtiössä asuu ja miten he haluavat asioida huoltoyhtiön kanssa. Nuoremmille sukupolville digitaaliset kanavat ovat tuttuja ja niiden kautta asiointi arkipäivää. Hiukan varttuneempien parissa voi olla toisenlaisia tarpeita.
– Vaikka digitaalinen vallankumous on mullistanut asiointitapoja, moni arvostaa edelleen henkilökohtaista palvelua. Kotikadulla on perinteiset ”kivijalkapalvelupisteet” kaikilla toimialueillaan ja niihin sopii aina aukioloaikoina piipahtaa kertomaan asiansa.
Vihreät arvot huoltopalvelun valinnassa yhä tärkeämpiä
Vastuullisuus ja ekologinen ajattelu valtaa yhteiskunnassamme alaa yhä enemmän – ja hyvä niin. Vihreät arvot ovat nykyään monella mielessä myös kiinteistöpalvelujen toimittajan valinnassa.
– Tässä asiassa voi tehdä ekologisemman valinnan esimerkiksi siten, että ostaa palvelut huoltoyhtiöltä, jonka kiinteistönhoitajat työskentelevät pienillä alueilla. Tällöin siirtymät ovat maltillisia eivätkä ne kuormita turhaan ympäristöä.
Myös kalustoon ja työtehtävissä käytettäviin kemikaaleihin on hyvä kiinnittää huomiota. Vaikka asiat saattavat tuntua vähäpätöisiltä, on niillä pitkässä juoksussa ja isoissa volyymeissä merkittävä vaikutus.
– Huoltoyhtiössä ympäristöystävällisyys voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kalustoa huolletaan ja uusitaan suunnitelmallisesti sekä suositaan sähköautoja, akkukäyttöisiä ruohonleikkureita ja muita akkukäyttöisiä työkoneita, Mikko kertoo.