Mitä kaikkia kysymyksiä ja asioita kannattaa pitää mielessä huoltoyhtiöitä vertaillessa ja kiinteistöpalvelutoimittajan valintaa tehdessä? Me kokosimme tälle sivulle vastauksia päätöksenteon tueksi.
Kiinteistöhuollon tarvekartoitus
Asuntojen lukumäärä, piha-alueiden ominaisuudet, asukasprofiili, talotekniset erot – kiinteistöjä ja taloyhtiöitä on monenlaisia ja siksi myös niiden huoltotarpeet eroavat merkittävästi toisistaan. Keskustelkaa yhdessä hallituksen ja isännöitsijän kanssa, millaisia huoltopalveluita te tarvitsette. Kuunnelkaa myös asukkaita ja heidän toiveitaan. Kotikadulla palvelukuvaus ja -sopimuksen sisältö laaditaan yhteistyössä tilaajan kanssa taloyhtiön yksilöllisiä tarpeita vastaavaksi. Samaan palvelusopimukseen voidaan liittää myös siivous sekä erilaiset pihatyöt.
Perehdy kiinteistöhuoltoyhtiön toimintatapoihin
Osataanko ennakoida huoltotarpeita ja ovatko kalusto- ja henkilöresurssit riittävät? Miten päivystys toimii ja miten poikkeustilanteet hoidetaan? Huoltoyhtiön on hyvä olla tekemisissään aina askeleen aikaa edellä. Kunnossapitotarpeiden ennakoiva havainnointi ja kerralla kuntoon -asenne ovat laadukkaan ja luotettavan huoltotoiminnan peruskiviä.
Hyvällä kiinteistönhoitoyhtiöllä on aina yksi päämäärä ylitse muiden: pitää huolta asukkaiden turvallisesta ja viihtyisästä asumisesta kellon ja kalenterin ympäri. Päivystystä ei välttämättä tule edes ajatelleeksi, ennen kuin sitä itse kipeästi tarvitsee. Sujuvasti saavutettava päivystäjä ja nopeasti saapuva huoltomies ovat iso apu, kun arjessa sattuu kohdalle kiireellistä toimintaa edellyttävä tilanne.
Muista, että hyvä huolto on aina tilaajan ja toimittajan yhteispeliä; laadukas kiinteistöpalveluyhtiö kuuntelee ja kuulee asiakkaitaan sekä viestii avoimesti ja tehokkaasti toiminnastaan. Myös jatkuva laaduntarkkailu on tärkeää, se tukee palvelun kehittämistä lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä.
Varmistu huoltoyhtiön osaamisesta
Varmistu, että huoltoyhtiö toimii osaavasti kaikissa tilanteissa. Ota kiertelemättä puheeksi esimerkiksi se, miten huoltoyhtiö toimii vesivahingon sattuessa ja miten lomatuuraukset on mietitty. Mielessä kannattaa pitää myös, että asuinalueen ominaispiirteet tuntevan huoltoyhtiön palvelu on monesti sujuvampaa, nopeampaa ja kustannustehokkaampaa.
Huomioi aina asukkaat
Kun yhden toimittajan kautta voi tilata useita palveluita, on se asukkaalle ja isännöitsijälle kätevämpää. Kotikadulta saa kaikki kiinteistön huoltoon ja ylläpitoon liittyvät palvelut aina kiinteistönhoidosta siivoukseen ja talotekniikan erityspalveluihin asti. Tytäryhtiömme Catevan kautta onnistuvat sen toiminta-alueilla myös sähkö- ja putkityöt, remonttihommat sekä vahinkosaneeraukset.
Valintakeskusteluissa on hyvä nostaa esille myös se, minkälaisia ihmisiä taloyhtiössä asuu ja miten he haluavat asioida huoltoyhtiön kanssa. Nuoremmille digitaalinen asiointi on arkipäivää, hiukan varttuneempien parissa voi olla toisenlaisia tarpeita. Asiointi Kotikadun kanssa onnistuu niin verkossa kuin perinteisemmillä tavoilla puhelimitse tai kivijalkapalvelupisteiden kautta. Meidän asiakaspalvelupisteissä tunnetaan kotitalot ja asuinalueet – asukkaiden on helppo jutella paikallisen asiakaspalvelun kanssa.
Muista vastuullisuustekijät
Vihreät arvot ovat nykyään monella mielessä myös kiinteistöpalvelujen toimittajan valinnassa. Kestävää kehitystä voi tukea esimerkiksi siten, että ostaa palvelut huoltoyhtiöltä, jonka kiinteistönhoitajat työskentelevät pienillä alueilla. Tällöin siirtymät ovat maltillisia eivätkä ne kuormita turhaan ympäristöä. Lisäksi esimerkiksi konekalustoon ja työtehtävissä käytettäviin kemikaaleihin on hyvä kiinnittää huomiota, sillä pitkässä juoksussa ja isoissa volyymeissä niillä on merkittävä vaikutus.
Kotikadun tähtäimessä on lisätä erilaisten biopolttoaineiden sekä sähkön käyttöä voimanlähteenä eri toiminnoissaan jo lyhyellä aikajänteellä. Päästöjä vähennetään niin työkoneiden, kuten ruohonleikkureiden ja lehtipuhaltimien, kuin ajokaluston saralla tiiviissä yhteistyössä niiden valmistajien ja toimittajien kanssa.