Hallintopäällikkö Johanna Hakala on Kotikadun Kuopion-toimipisteen hyvän meiningin hengetär ja asiakaspalvelun laadukkuuden takuunainen. Hän tarttuu arjessaan toimeen kuin toimeen yhä edelleen sillä samalla innokkuudella kuin ensimmäisenä työpäivänään reilu 20 vuotta sitten.
Kuopion Kotikadulla työskentelevä Johanna teki jo lukioaikoinaan siivoustöitä Puijon Kiinteistöpalvelussa. Tradenomiopintojen aikana hän tuuraili huoltoyhtiön toimistotöissä ja valmistumisen jälkeen aukesi vakipaikka saman työnantajan leivistä. Siitä se lähti, ja nyt työuran matkamittariin on rapsahtanut lukemiksi pyöreät kaksikymmentä. Upea ja arvostettava luku, joka kertoo ennen kaikkea siitä, että niin työnantaja, työnkuva kuin työporukkakin ovat olleet tekijätyypiksi tunnustautuvan Johannan mieleen.
– Kun kaikin puolin hyvän on kerran löytänyt, niin mitäpä sitä vaihtamaankaan, hän aloittaa nauraen.
– Toki tässä matkan varrella niin oma osaaminen kuin työnkuvakin on kehittynyt ja mullistunut melko lailla. Vastuuta on tullut lisää. Suoritin äitiysloman aikana ja sitä seuranneella opintovapaalla kauppatieteen maisterin opinnot, minkä jälkeen aloitin talouspäällikkönä Puijon Kiinteistöpalvelussa.
Kun paikallinen yhtiö liittyi yrityskaupan myötä Kotikatuun vuonna 2019, Johanna nimitettiin hallintopäälliköksi.
– Nyt toimin asiakaspalvelun esimiehenä ja tietojärjestelmävastaavana sekä hoidan muun muassa toimipisteemme henkilöstö- ja laskutusasioita. Hyvin monipuolisia ovat päiväni peräjälkeen yhä edelleenkin. Olen täällä toimistopuolella sellainen vähän kaikesta tietävä asiantuntija ja muille tuki ja turva, jolta kysytään, jos on jotain probleemaa mielen päällä, Johanna kuvailee.
Laadukkaasti ja ripeästi asiakas edellä
Kahteenkymmeneen vuoteen on mahtunut yhtä ja toista myös koko kiinteistönhuoltoalan kehitystä ajatellen. Johannan mielestä asiakkaiden odotukset ovat tänä päivänä menneitä vuosia korkeammalla, niin palvelun laadun kuin toiminnan ripeyden näkövinkkelistä katsoen.
– Meille kotikatulaisille kyseessä on tietysti positiivinen juttu, se tsemppaa meitä monella tavalla. Asumiseen ja kiinteistöjen kunnossapitoon liittyvän asiantuntijuutemme pitää olla jatkuvasti ajan tasalla ja mieluummin hiukan aikaansa edelläkin. Nyt kun olemme valtakunnallisen Kotikadun osa, ovat lähtökohdat ja resurssit tämän tavoitteen täyttämiselle entistäkin paremmalla tolalla myös paikallisesti.
– Lisäksi meidän on kehitettävä palvelumme yleistä sujuvuutta jatkuvasti, eli pitää huolta esimerkiksi siitä, että asiakkaan yhteydenottoihin vastataan heti ja huoltotyöt lähtevät eteenpäin kiinteistönhoitajille nopeasti.
Johanna kertoo, että lähellä asukkaita ja isännöitsijöitä toimivan Kotikadun pyrkimyksenä on auttaa asiakkaitaan jo ensimmäisen yhteydenoton, yleensä puhelun, aikana mahdollisimman perusteellisesti.
– Mielestäni olemme suoriutuneet tässä mallikkaasti, ja saamamme palaute kertoo ihan samaa tarinaa. Se motivoi minua, tästä on hyvä jatkaa eteenpäin, Johanna myhäilee tyytyväisenä.
Rempseässä työporukassa kaikilla kivaa
Tärkein motivaattori Johannan arjessa on kuitenkin yhteisöllisyys – tarkemmin sanottuna oma tuttu työporukka, jossa savolainen rempseys näkyy ja kuuluu.
– Meillä ei turhia nipoteta ja nauru raikaa monesti. Kaikki vetävät yhtä köyttä ja kaikki viihtyvät. Ainakin minusta tuntuu suoraan sanottuna siltä, että työpaikallamme jokaisella on töissä kivaa.
Ja kun hyvä meininki syntyy kuin itsestään, ei tiimihenkeä tarvitse juurikaan sen kummemmilla konsteilla rakennella. Johanna kertoo, että sille silti annetaan välillä pientä buustia esimerkiksi koko työporukan yhteislounaiden muodossa.
– Nyt korona-aikana yhdessäolo on valitettavasti jäänyt tavallista vähemmälle, kun on ollut näitä etätyökuvioita ja muita. Mutta eiköhän se normaalikin aika taas kohta koita. Meillä ainakin uskotaan ja toivotaan niin. Pian voidaankin buukata taas vaikka keilailu tai vastaava tempaus ja ottaa ilo kunnolla irti. Saapa nähdä kuka tällä kertaa nappaa voiton, kisailusta ja urheilusta innostuva Johanna päättää hymyillen.