Runsas lumi tuo iloa ja haastetta

Lunta on tänä talvena riittänyt ja lumisateille ei ainakaan vielä näy loppua. Runsas lumen määrä on muodostunut useissa pihoissa jo haasteeksi, kun suunniteltua tai ylipäätään vapaata tilaa lumikasoille ei enää löydy. ”Talvikauden suunnittelussa mietitään lumenkasauspaikat tarkasti, jotta ne eivät esimerkiksi peitä näkyvyyttä ajettaessa pihasta tielle,” sanoo toimitusjohtaja Markku Sevón Catevasta. Cateva hoitaa pääkaupunkiseudulla niin pihojen kuin kaupunkialueiden ajoteiden ja kevyenliikenteen väylien aurauksia, hiekoitusta ja lumen poiskuljettamista.

”Runsaslumisuus on aiheuttanut jonkin verran haasteita, sillä kasoja on jouduttu tekemään ainakin väliaikaisesti paikkoihin, jotka vaikeuttavat esimerkiksi parkkeerausta tai piha-alueella liikkumista. Teemme parhaamme, jotta lumikasat saadaan poistettua pihoilta mahdollisimman pian. Kasojen poistoa hidastaa myös lumenvastaanottopaikkojen ajoittainen sulkeminen,” kertoo Markku.

Puomit varoittavat vaarasta

Piha-alueiden lumikasat houkuttelevat lapsia leikkimään. ”On hyvä varoittaa lapsia, että lumilinnojen katot ovat herkkiä sortumaan”, opastaa Markku. ”Lisäksi usein isolla kalustolla tehtävä lumen kuormaus poiskuljetusta varten on todellinen vaaranpaikka, jos kasoihin on rakennettu linnoja ja muita leikkejä. Vaikka se tylsältä tuntuu, lapsia kannattaa ohjata lumikasoista muihin talvisiin touhuihin, joita kyllä nyt on tarjolla hiihtämisestä lähtien,” hän toteaa.

Viimeistään nyt on ehdottoman tärkeää noudattaa varoituskylttejä ja kulkea puomien tai lippusiimojen ohjaamia reittejä. Lämpötilanvaihtelut pudottavat lunta katolta ja kulkuesteiden tarkoitus on ohjata liikkuminen turvallisille alueille.

Tarvitsetko apua lumikasojen poiskuljetuksessa tai lumitöissä? Ota yhteyttä, me autamme! Lue lisää Catevan monipuolisista palveluista tästä.

Leikkipaikkatarkastukset luovat turvallisuutta

Paikallinen Kotikatu on turvallisten ja viihtyisien asuinympäristöjen asialla. Huolehdimme vahvalla ammattitaidolla myös asunto-osakeyhtiöiden ja muiden kiinteistöjen leikkikenttien turvallisuustarkastuksista.


Asiantunteva ja kokenut henkilökuntamme on saanut Safe to Play Oy:n myöntämän, puolueettoman ja sertifioidun tarkastajakoulutuksen (ISO 17024, TR 17207, RPII). Kaikki tarkastuksemme noudattavat vaadittuja turvallisuusstandardeja (SFS-EN 1176 & 1177).

Saat meiltä seuraavat leikkipaikkatarkastukset:

Vuositarkastus
Vuositarkastus käsittää koko leikkipaikan yleisen turvallisuuden: siinä käydään läpi leikkivälineet ja niiden kunto, turva-alueet ja turva-alustat. Tarkastuksella varmistetaan, että leikkipaikka täyttää SFS-standardin vaatimukset. Vuositarkastus tehdään kerran vuodessa.

Toiminnallinen tarkastus
Vuositarkastuksen lisäksi leikkipaikalla voidaan tehdä toiminnallisia tarkastuksia (suosituksen mukaan vähintään 3 kuukauden välein). Toiminnallisen tarkastuksen kohteena on leikkipaikan ja -välineiden kunto ja stabiliteetti. Tarkastus voidaan suorittaa myös talvisin.

Käyttöönottotarkastus
Käyttöönottotarkastus tehdään leikkipaikan ja -välineiden asennuksen jälkeen, ennen niiden käyttöönottoa. Tarkastuksen avulla voidaan varmistua siitä, että välineet on asianmukaisesti ja turvallisesti asennettu. Käyttöönottotarkastus tulee aina suorittaa jonkun muun kuin välineen asentajan toimesta. Leikkipaikan turvallisuus on palvelun tarjoajan vastuulla!

Selkeä ja havainnollinen raportointi

Raportoimme tarkastuksissa tekemistämme havainnoista ja mahdollisista turvallisuuspoikkeamista selkeästi ja havainnollisesti. Tilaajalle toimitettava kuvallinen raportti sisältää välinekohtaiset erittelyt kunnostusta tai muita lisätoimenpiteitä vaativista kohteista. Raporttiin liitetään aina myös toimenpide-ehdotukset leikkipaikan kuntoon saattamiseksi. Toimimme tarkastuksissa ulkopuolisena asiantuntijana ja puolueettomasti, emmekä suosi mitään tiettyä välinevalmistajaa toimenpide-ehdotuksissamme. Palvelemme taloyhtiöitä ja liikekiinteistöjä monipuolisesti myös kaikissa leikkipaikkojen huoltoon ja korjauksiin liittyvissä asioissa.

Viranomaiset valvovat leikkipaikkojen turvallisuutta

Leikkikentät luokitellaan palveluksi, joka kuuluu kuluttajaturvallisuuslain (920/2011) piiriin. Laissa velvoitetaan palvelun tarjoajaa huolehtimaan, ettei palvelun käytöstä aiheudu vaaraa käyttäjille. Lainsäädäntö koskee myös asunto-osakeyhtiöiden alueilla sijaitsevia leikkikenttiä. Turvallisuus ja kemikaalivirasto (Tukes) ja kunnat valvovat lain noudattamista. Leikkikenttien tulee täyttää niistä määriteltyjen turvallisuusstandardien vaatimukset (SFS-EN 1176 & 1177). Turvallisuudesta on huolehdittava koko leikkikentän/-välineen käyttöiän ajan ja tarkastuksista on huolehdittava säännöllisesti.

Oululaisen Talkkaripalvelut Vaarala Oy:n liiketoiminta osaksi Kotikatua

Kuvassa vasemmalta Tiina Volmer ja Mikko Mäkikyrö Kotikadulta, Tero Vaarala Talkkaripalvelut Vaaralasta sekä Jussi Niemelä Kotikadulta

Kotikatu Oy on ostanut Talkkaripalvelut Vaarala Oy:n liiketoiminnan.  ”Haluan palvella asiakkaamme parhaalla mahdollisella tavalla ja sen varmistamiseksi siirrymme osaksi Kotikatua. Kaupan myötä meille avautuu uusia tapoja kehittää toimintaamme ja samalla säilytämme paikallisen ja henkilökohtaisen palvelun kuten aikaisemminkin,” kertoo Talkkaripalvelut Vaaralan toimitusjohtaja Tero Vaarala. ”Olen seurannut Kotikadun toimintaa jo tovin ja minulla on ilo liittyä kotikatulaiseksi! Me oululaiset haluamme jatkossakin palvella hyvin ja henkilökohtaisesti kaikki asiakkaamme,” Tero jatkaa.

”On hienoa saada hyvin hoidettu yritys ja sen osaava henkilökunta osaksi Kotikatua”, toteaa Kotikadun operatiivinen johtaja Mikko Mäkikyrö. Talkkaripalvelut Vaaralan henkilökunta jatkaa kaupan jälkeen Kotikadun palveluksessa samoissa tutuissa rooleissa kuin tähänkin saakka. ”Arki jatkuu kuten tähänkin asti – samat tekijät jatkavat hyvää työtä ,” lisää Mäkikyrö. ”Me haluamme, että yrityksellä on kasvot ja yhteyshenkilöt tavoitetaan helposti. Tehtäväni on varmistaa, että meidän asiakkaamme tietävät kuka häntä palvelee ja miten yhteyshenkilön parhaiten tavoittaa”, toteaa Tero.

Kaupan johdosta Talkkaripalvelut Vaarala Oy:n liiketoimintaan kuuluvat sopimukset siirtyvät Kotikatu Oy:lle 1.10.2019 lukien voimassaolevin ehdoin, eikä niitä tarvitse kaupan johdosta päivittää.

Löydät yksikön yhteystiedot täältä.

Lisätietoja:
Mikko Mäkikyrö, operatiivinen johtaja, Kotikatu Oulu, mikko.makikyro@kotikatu.fi, 010 270 8026
Tero Vaarala, toimitusjohtaja, Talkkaripalvelut Vaarala, toimisto@talkkaripalvelut.net, 0400 412 324

Kasvu ja kehittäminen motivoi

– Olemme yli 30-vuotias kasvava ja kehittyvä yhtiö, toteaa toimitusjohtaja Jussi Niemelä. Viime vuosina uusia kotikatulaisia on tullut tasaiseen tahtiin, kun toiminta on laajentunut pääkaupunkiseudulta Poriin, Lahteen ja Kuopioon. Tällä hetkellä toimintaa on lisäksi Pirkanmaalla, Oulussa ja Jyväskylässä.

– Laajentumisesta huolimatta toimintamallimme pysyy paikallisena. Olemme lähellä asiakkaitamme ja asukkaita ja näin varmistamme nopean reagoinnin palvelupyyntöihin sekä lyhyet ja sitä kautta ympäristöystävällisemmät siirtymät paikasta toiseen, Jussi toteaa.

Paikallisten toimijoiden liittyminen Kotikatuun tehdään olemassa olevaa ja historiaa kunnioittaen. Tulevaisuus suunnitellaan aina yhdessä ja paikalliset ratkaisut etsitään niin, että henkilöstö ja asiakkaat saavat sitä mihin ovat tottuneet ja mitä olemme luvanneet.
– Tarjoamme yrittäjille vahvaa selkänojaa, mahdollisuutta kehittää toimintaa ja toisaalta usein myös kaivattua mahdollisuutta jäädä suunnitellusti eläkkeelle, Jussi sanoo.

– Uskon, että toimintamme laajentuminen ja kehittäminen on iso motivaattori henkilöstöllemme. Uuden luominen on palkitsevaa, jatkaa Jussi.

– Kasvukeskusteluun on noussut myös kiinteistöhoidon kysynnän jäähtyminen. Emme ole tällaista havainneet, sillä kiinteistöt vaativat jatkuvaa ylläpitoa suhdanteista huolimatta, Jussi kertoo. Tietenkin kustannuksista keskustellaan, mutta uskon ratkaisun tekemisen laajuuden ja hinnan suhteen löytyvän yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Näen myös, että asumisviihtyvyys ja turvallisuus ovat edelleen niitä arvoja, joita halutaan vaalia. Kiinteistöhuolto on keino sekä niiden parantamiseen että kiinteistön arvon säilymiseen, hän jatkaa.

Lue aiheesta myös Kauppalehdestä.

Kohta vihertää – onko taloyhtiösi valmis?

Kesään valmistautuminen on jo täydessä vauhdissa, jotta kaikki on valmista piha- ja viheralueilla Suomen kesän puhjetessa kukkaan. Hyvät pohjatyöt sekä Kotikadun Viherpalvelun ammattilaisten vahva osaaminen mahdollistavat onnistuneen lopputuloksen: turvalliset ja toimivat pihat, kauniit istutukset sekä puhtaat ikkunat, joista voi ihailla näitä kaikkia.


Viheralueiden ylläpito ja kunnostus sekä leikkikenttien tarkastus- ja huoltopalvelut ovat kaikki Kotikadun Viherpalvelu-tiimin ydinosaamista. Hyvin tehty työ näkyy suoraan asiakaspalautteissa.

– Saamme paljon positiivista palautetta. Asiakaspalvelu onkin keskeinen osa puutarhurin työtä: on tunnettava kasvit, sillä viherhoitoa tilaavat asiakkaat ovat usein hyvin tietoisia viherasioista, toteaa puutarhuri Tuomas Äärynen Kotikadulta.

Äärynen tietää, mistä puhuu – hän on valmistunut puutarhuriksi vuonna 1998 ja työskennellyt pitkään Viherpalvelu-tiimin vetäjänä Kotikadun Espoon yksikössä.

Hyvin hoidettu piha lisää viihtyisyyttä

Viheralueiden viihtyisyyttä Äärynen kuvaa subjektiiviseksi kokemukseksi.

– Jokainen kokee viihtyisyyden omalla tavallaan ja tarpeita pihan käytön suhteen on useita. Kun kokonaisuus on selkeä, monipuolinen ja hoidettu hyvin, ovat asiat usein mallillaan, hän linjaa.

Kevääseen ja kesään valmistautuminen aloitetaan jo hyvissä ajoin syksyllä.

– Esimerkiksi puiden suojaamiseen ja vahinkojen välttämiseen on tärkeää kiinnittää erityistä huomiota. Talvi voi tehdä niille peruuttamatonta – ja kallista – hallaa, Äärynen korostaa.

Asfalttityöt tarpeen mukaan – Vihertiimin ja Catevan yhteistyönä

Ennakointi on olennaista myös asfaltin hoidossa, sillä reagointi ajoissa esimerkiksi talven aiheuttamiin vaurioihin minimoi vahingot ja kustannukset. Vihertiimi tekee pieniä korjauksia routavaurioihin ja rikkoumiin, isoimmista vastaa puolestaan Kotikatuun kuuluva Cateva. Lähtökohtaisesti asfalttipiha on tyylikäs, helppohoitoinen ja -käyttöinen – kunhan asfalttityyppi on valittu oikein ja pohjatöistä sekä kallistuksista huolehdittu. Myös se kaikki kuuluu Catevan monipuoliseen palvelupalettiin.

Erityisesti toukokuusta lokakuuhun eletään asfaltin levitys- ja kunnossapitotöiden kulta-aikaa. Cateva hoitaa luotettavasti pienten reikien paikkaukset ja isommat katualueiden, pihojen tai liikekiinteistöjen asfaltoinnit. Yrityksellä on käytössään asfalttilajikkeita eri tarkoituksiin: esimerkiksi piha-alueilla ja kevyen liikenteen väylillä riittää noin 11 millimetrin raekoko, kun taas rekkojen alle tarvitaan 16 millistä. Cateva tuntee asfalttimassat ja valitsee parhaan ratkaisun pihaan kuin pihaan. Kokonaisuutta on helppo elävöittää esimerkiksi puilla, istutuksilla sekä liima- ja reunakivillä.

 


Muistilista: taloyhtiön tärkeimmät kevätpuuhat

Suomen suvi ja sitä ennakoiva kevät rakentuvat osaavien ammattilaisten käsissä pala kerrallaan. Tehtävät ja suunnitelmat tulevan varalle käydään läpi kevätkierroksilla yhtiöiden hallitusten tai isännöitsijöiden kanssa paikan päällä.

  • Sadevesilinjojen ja -kaivojen toiminnan varmistaminen
  • Hiekan nostaminen ja aurausvahinkojen korjaukset
  • Pihan, ulkoportaiden ja jäteasemien pesut sekä kunnostustyöt
  • Pihakalusteiden huolto (hionta, maalaukset, puuosien vaihdot) ja käyttökuntoon laitto
  • Leikkipaikkojen tarkastukset ja korjaukset, hiekkojen vaihdot sekä täydennykset
  • Lipputankojen kuntotarkistus, tarvittavat pesut ja vaihdot
  • Kevätlannoitukset ja kesäkukkien istutukset
  • Kiintopäällystealueiden kunnon tarkastukset
  • Parkkiviivojen ja kanttikivien maalaukset
  • Pensaiden ja istutusten kevätleikkaukset
  • Leikkuukaluston huollot
  • Rappukäytävien puhdistukset ja vahaukset
  • Ikkunoiden pesut
  • IV-suodattimien vaihdot

Vinkit turvallisiin syystalkoisiin

Useissa taloyhtiöissä mietitään, voiko tai kannattaako syystalkoita pitää. Talkoista on paljonkin hyöytä: samassa paketissa yhteisöllisyyttä, ulkoilua ja hyödyllistä tekemistä. Etukäteen suunnittelemalla talkoista saa myös turvalliset.


– Tässä hetkessä talkoiden järjestäminen vaatii hieman enemmän viitseliäisyyttä ja etukäteissuunnittelua. Turvavälit ja hygienia ovat tärkeät jutut talkoissakin. Talkoiden ei tarvitse noudattaa perinteistä kaavaa vaan talkoot voidaan jaksottaa ja työt jakaa vaikka taloyhtiön Facebook ryhmässä, pohtii talkoo lavoja työkseen siirtelevä työnjohtaja Sami Lönnqvist Catevasta.

Talkoisiin osallistuminen on vapaaehtoista, mutta lopputuloksen kannata tietenkin toivottavaa. Jokainen osallistuu kykyjensä ja halujensa mukaan. No entä säästäkö talkoilla taloyhtiön ylläpidon kustannuksista?
– Riippuu tietenkin tilanteesta, mutta isoihin säästöihin en usko enkä asettaisi sitä tavoitteeksikaan. Talkoot voivat täydentää suunnitelmallisesti tehtyä kiinteistönhoitoa, muttei korvata sitä. Tärkeintä on yhteisten asioiden edistäminen ja sovittujen hommien kuntoon laittaminen. Talkoilla on syntynyt grillipaikkoja tai kasvimaita ja se on mielestäni hienoa, toteaa Sami.

Suunnittele hyvin

Turvalliset talkoot vaativat hieman etukäteissuunnittelua. Sami vinkkaa neljä ohjetta, joilla talkoot saa sujumaan:

1. Hygienia on ykkönen
Talkoissa käytetään samoja välineitä ja kuljetaan samoissa tiloissa, joten käsien pesu, käsidesin käyttö sekä hanskojen ja maskien käyttö on fiksua. Muutenkin käytössä olevat varotoimet toimivat talkoissakin. Jos on vähäisiäkin flunssan oireita, talkoisiin ei kannata osallistua.

2. Pienet porukat ja etukäteen jaetut tehtävät varmistavat turvavälit
Pienissä porukoissa suoritettavat tehtävät ja sitä kautta turvaväleistä huolehtiminen ovat lähtökohtana turvallisille talkoille. Tehtävät voidaan jakaa etukäteen jätekatokseen tai kerhotilaan pistettävällä listalla, josta jokainen sitten merkkaa itselleen sopivat tehtävät. Yhteinen Facebook tai WhatsApp toimii myös hyvin talkoolistana. Myös talkoojätteen poisvieminen kannattaa sopia etukäteen ja vastuuttaa esimerkiksi lavan tilaaminen isännöitsijälle tai taloyhtiön hallitukselle. Talkoiden ei tarvitse olla parin tunnin rypistys, jolloin kaikki sinkoilevat piha-alueella samaan aikaan vaan hyvin voidaan sopia, että hommat hoidetaan vaikka viikon aikana silloin kuin itselle parhaiten sopii. Yhdessäolo ei tietenkään ihan samalla tavalla tässä mallissa toteudu.

3. Talkooeväät syödään kotona
Usein talkoiden parhaimpia puolia on yhdessä syöminen ja jutustelu. Koska hauskanpidossa turvavälit unohtuvat helposti, voisi kokeilla, että tällä kertaa jokainen nauttii talkooeväät kotona. Eväistä kuva ja jakoon taloyhtiön tai talkoita varten perustettuun WhatsApp tai Facebook ryhmään. Kuvien lisäksi parhaat reseptit jakoon!

4. Muistetaan kiitos ja vapaaehtoisuus
Kaikki eivät pääse osallistumaan talkoisiin ja se on ihan ok. Huonoa omaatuntoa tai turhaa draamaa osallistumisesta tai osallistumatta jättämisestä ei kannata hankkia. Jokainen päättää itse, osallistuuko vai ei, eikä selityksiä tarvita. On hyvä muistaa, että kaunis kiitos talkoiden puuhaajille on paikallaan.

Kysy meiltä talkoolavoista!

Vastuullisen remontoinnin kulmakivet

Uudistaminen vanhaa kunnioittaen, energiatehokkuuden edistäminen, laadukkaat ja ympäristöystävälliset materiaalit, huolellinen kierrättäminen sekä ensiluokkainen työturvallisuus ovat vastuullisen korjausrakentemisen kulmakiviä.


Kotikatuun kuuluvan Catevan yksikönpäällikkö Pasi Rytkönen kertoo, että vastuullisuus ohjaa nykypäivänä yhä useamman remonttiasiakkaan valintoja. Hänen mukaansa rakennusten remontointi ja korjausvelan purkaminen voidaan nähdä vastuullisena toimintana jo ylipäätään. Lisäksi suunnitelmallisesti toteutettu kiinteistöhuolto säilyttää kiinteistöjen arvon ja varmistaa käyttäjien viihtyvyyden.

– Kun asioita tehdään oikein ja oikea-aikaisesti, voidaan kiinteistön olemassa olevista rakenteista ottaa kaikki hyöty irti. Toki asiaa tulee aina lähestyä pidemmän aikajänteen kokonaiskustannukset huomioiden. Kun vanhan säilyttäminen ja faktoihin pohjautuva uudistaminen ovat tasapainossa, voidaan puhua vastuullisesta tekemisestä, Pasi muotoilee.

Remonttiprojektit lähtevät poikkeuksetta liikkeelle huolellisesta tarvekartoituksesta ja suunnittelusta, vanhoissa kohteissa ensimmäisten tehtävien listalla on aina myös haitta-ainekartoitus.

– Se on ensisijaisen tärkeä turvallisuustekijä paitsi purkua myös projektin myöhempiä vaiheita ajatellen. Meillä koko työprosessi kirjataan ja myös valokuvataan aina huolellisesti.

Dokumentoinnin merkitys korostuu etenkin iäkkäämmissä kohteissa, joiden rakentamisen aikaan työnlaatu ja käytetyt materiaalit ovat olleet monesti melko kirjavia.

– Kun dokumentointi tehdään kokonaisvaltaisesti, ja kun työn tilaaja pidetään jatkuvasti kartalla projektin edistymisestä, se hyödyttää tekijää ja tilaajaa sekä mahdollisia jatkoprojekteja, Pasi toteaa.

Energiansäästö tähtäimessä yhä useammin

Kiinteistöjen energiatehokkuus on julkisessa keskustelussa pinnalla harva se päivä. Asiasta huolehtiminen on järkevää niin kiinteistön käyttökustannusten kuin niiden aiheuttaman ympäristökuormituksen kannalta. Energiatehokkuuden parantamiseen liittyvien hankkeiden ensimmäiset askeleet voi ottaa esimerkiksi kylmemmän kelin koittaessa.

– Kiinteistöjen tiiveyttä parantavat energiaremontit käynnistyvät monesti lämpökamerakuvauksilla, joita me teemme paljon. Syksy ja talvi ovat luonnollisesti niitä oikeita ajankohtia näille remonttia alustaville tutkimuksille.

Lämpökamerakuvausten jälkeen tehdään taloyhtiölle tai isännöitsijälle ehdotus, minkälaisia toimenpiteitä kohteen energiatehokkuuden parantaminen edellyttäisi.

– Tutkittuun tietoon pohjautuvat korjaussuunnitelmat antavat tilaajalle hyvät lähtökohdat hankkeen eteenpäin viemiseksi. Me olemme asiakkaamme tukena ja selitämme, miksi mitäkin kannattaa tehdä esimerkiksi juuri energian säästämistä ajatellen. Me emme myy myydäksemme, vaan perustelemme asiat vahvaan asiantuntijuuteen nojaten. Kiinteistön aitoihin kunnossapitotarpeisiin vastaaminen ja asiakkaan tyytyväisyys ovat meidän tärkeimpiä tavoitteitamme, Pasi painottaa.

Turvallista tekemistä

Kun puhutaan vastuullisesta rakentamisesta, nousee keskusteluun useimmiten myös työturvallisuus. Tekemisen turvallisuus on periaate, josta ei luisteta.

– Meillä työturvallisuus lähtee perusteellisesta perehdyttämisestä. Kun uusi henkilö tulee taloon, hänet koulutetaan hyvin turvalliseen tekemiseen ihan yksittäisistä työkaluista lähtien. Myös vanhalle henkilöstölle pidetään erilaisia koulutuksia säännöllisesti. Siten asiat saadaan pysymään jatkuvasti paremmin mielissä myös siellä arjen työmailla aherrettaessa.

Henkilösuojauksesta huolehditaan säännönmukaisesti ja perusteellisesti, tietyissä tilanteissa jopa tehokkaammalla tasolla kuin viralliset säädökset edellyttävät.

– Meillä esimerkiksi tavallisia purkutöitä tekevät henkilöt suojataan asbestitöiden vaatimusten mukaan. Tavoitteemme on yksiselitteinen, nolla tapaturmaa. Aina jos työmaan turvallisuudessa havaitaan puutteita, niihin puututaan välittömästi, Pasi kertoo.

Laadukkaita materiaaleja ja vastuullista kierrättämistä

Catevan rakentamisen vastuullisuusperiaatteet näkyvät myös käytetyissä materiaaleissa, tarvikkeissa ja aineissa. Pasi kertoo yhtiön hyödyntävän runsaasti tavallisista rautakaupoista saatavia tuotteita.

– Ne ovat luotettavia niin turvallisuudeltaan kuin laadultaan. Monet tuotteet ovat CE-merkittyjä, eli ne on tarkistettu ja ne täyttävät EU-direktiivien säädökset ja määräykset. Lisäksi suosimme tiettyjen tunnettujen valmistajien tuoteperheitä, joiden tiedämme olevan laadukkaita. Hyvä esimerkki on kotimaisen Teknoksen maalit ja pinnoitteet, joista monille on myönnetty Joutsenmerkki, Allergiatunnus sekä M1-päästöluokitusmerkintä.

Remonteissa syntyvät jätteet lajitellaan määräysten mukaisesti ja kuljetetaan edelleen käsiteltäviksi asianmukaisiin paikkoihin.

– Ensimmäinen sorttaus tehdään jo työmaalla, eli esimerkiksi puu-, metalli- ja kiviainekset sekä vaaralliset jätteet lajitellaan omiin jakeisiinsa. Työmaalta jätteet kuljetetaan jätelajittelupisteisiin, joissa jokainen jae löytää oikean paikkansa. Erityiskäsittelyä vaativat ainekset kuten raskasmetalleja sisältävät jätteet me kuljetamme kierrätyslaitokselle. Me huolehdimme projektiemme ympäristövastuullisudesta aina loppuun asti, Pasi summaa.

 

Taitaja 2021 -kisoista kotiutettiin SM-pronssia ja 5. sija

Jyväskyläläiset puhtaanapidon ammattilaiset Henna Hurskainen (kuvassa vasemmalla) ja Tanja Lipponen (kuvassa oikealla) osallistuivat Taitaja 2021 -kilpailuun: puhdistuspalvelulajissa Henna saavutti SM-pronssia ja Tanja upean 5. sijan. Taso oli kova, samoin jännitys kameroiden kuvatessa suorituksia virtuaaliyleisölle. Kannustajina toimivat Kotikatuun kuuluvan TL-Maintin kollegat ja esimiehet.


Taitaja-tapahtuma oli kokemuksena ensimmäinen ja ikimuistoinen sekä Hennalle että Tanjalle. Vaikka he kilpailivat vastakkain, oli toinen tärkeä tuki ja turva alusta aina palkintojenjakoon asti. Ammattitaitokilpailun semifinaalit käytiin ensin ympäri Suomea viidellä eri paikkakunnalla, josta kärkikastin matka jatkui toukokuun loppupuolella Oulussa pidettyihin kolmipäiväisiin finaaleihin.

– Koko siivoustiimi oli fiiliksessä mukana, ja heille olimme voittajia jo uskaltautumalla kisaan mukaan, toteavat Henna ja Tanja.

– Työnkuvaamme kuuluu asuinyhtiöiden sekä toimitilojen ylläpitosiivoukset, mutta toimimme eri alueilla. Emme ole työpari, vaikka jaetun kisakokemuksen jälkeen kuulostammekin vanhalta avioparilta, kaksikko naurahtaa.

Kisaidea syttyi kollegoiden suosituksesta

Henna ja Tanja tutustuivat toisiinsa paremmin TL-Maintin tarjoaman, oman työn ohessa suoritettavan oppisopimuskoulutuksen kautta.

– Toimitilahuoltajan oppisopimuskoulutus mahdollisti osallistumisemme Taitajan ikärajattomiin lajeihin, joista yksi on puhdistuspalvelut. Opettajamme Gradialta koutsasi meidät ”kisakuntoon”, ja kävimme hänen kanssaan läpi eri työvälineitä, lattiamateriaaleja sekä koneiden käyttöä. Myös TL-Maintin puolelta saimme kannustusta ja joustoa niin harjoittelun kuin kisapäivienkin järjestelyiden suhteen, Tanja kehuu.

Osallistumisidea syttyi kollegoiden suosituksesta, sillä TL-Maintlaisia on edustanut finaalipaikoilla aiemminkin.

– Olin utelias kokeilemaan, mihin kaikkeen itse pystyn, ja kisan kehuttiin olevan kerran elämässä -asia, joka kannattaa kokea. Jätin myös tarkoituksella kysymättä liikaa etukäteen, jotta en olisi jännittänyt niin paljoa, Henna kertoo.

Finaalitehtävä: oppimisympäristön ylläpitosiivous

Oulussa kisatussa finaalissa kisat näytettiin kameroiden välityksellä virtuaaliyleisölle.

– Kamerat toivat lisäjännitystä tekemiseen, ja kaikki tuntui aluksi enemmän näyttötehtävältä kuin kisalta. Päivät olivat pitkiä, mutta kiinnostavia, Henna pohtii.

Puhdistuspalvelulajin finaalitehtävässä suoritettiin luokkahuoneen ylläpitosiivous, joka sisälsi jaksoittaisten työtehtävien suunnittelun sekä oman työn kirjallisen itsearvioinnin. Kisatuomaristo valvoi myös lattiapinnan koneellista peruspuhdistusta ilman kemikaaleja.

– Arvioinnissa kiinnitettiin huomiota työsuorituksen ergonomiaan, valittuihin työvälineisiin sekä käytettyyn aikaan. Oli myös huomioitava ympäristönäkökulmat veden ja puhdistusaineiden kanssa, Tanja summaa.

Onnistumisesta varmuutta omaan tekemiseen

Haasteita Tanja ja Hennan mielestä tarjosivat koneet, joita ei omassa työarjessa aktiivisesti käytä. Etumatkaa taas tuli kokemuksen harjaannuttamasta silmästä.

– Molemmille tekeminen itsessään oli tuttua: osasimme heti toimia ja lähteä etenemään arvioiden samalla, mitä urakalta vaaditaan.

Finaalitehtävien jälkipuinti käytiin illalla hotellihuoneessa.

– Kisatilanteessa molemmille sattui kömmähdyksiä, joita ei ikinä normaalisti tekisi. Toisaalta osasimme hyvin perustella toimintamme – ja tunnistimme myös tekemämme virheet, kaksikko toteaa yhteistuumin.

Tulosten ratkettua päällimmäinen tunne oli yllättyneisyys ja hitunen harmistustakin, sillä voitonnälkä oli kasvanut matkalla.

– Nopeasti kaikki kääntyi iloksi ja kollegoiden riemun myötä itsestäkin alkoi tuntua aivan mahtavalta. Tämähän oli loistava suoritus, joka taatusti antaa paljon positiivista itsevarmuutta, Tanja hymyilee.

– Tuli myös tunne, että tästä lähdetään kohti suurempia haasteita. Me näytämme taitomme kisakentillä uudestaan, kenties jonain päivänä yritysten välisissä mittelöissä, Henna ideoi.

Jaettu jännitys on paras ilo

TL-Maintilla juotiin ensimmäiset mitalikahvit jo semifinaalien jälkeen, ja finaaleista haluttiin tuoreita väliaikatietoja siivoustiimin työpuhelimiin. Kotikatsomosta sateli peukkuja, tsemppejä sekä kisavinkkejä.

– Olemme otettuja, että menestyksestä on TL-Maintilla oltu aidosti ylpeitä – ja siitä on myös päästy iloitsemaan koko porukan voimalla, Tanja ja Henna päättävät.

– On todella mahtavaa, että henkilöstömme haluaa lähteä kisoihin mukaan. Tämä kertoo, että meillä halutaan näyttää ammattiosaamista ja sitä myös arvostetaan. Olen erittäin ylpeä TL-Maintin tiimistä, me olemme yhdessä ja yhteistyöllä huippuporukka! sanoo TL-Maintin siivouksen toimialajohtaja Riikka Koukkumäki.

Taloyhtiön kerhotilasta etätyöpisteeksi – asukkaat arvostavat muunneltavuutta

Etätyöt ja -opiskelu ovat tulleet osaksi ihmisten arkea ja asumista. Rauhaisa soppi on usein lohkaistu oman kodin neliöistä, mutta erilaisia työskentelypisteitä suunnitellaan yhä enemmän myös taloyhtiön tiloihin. Kerhohuoneiden valjastaminen hyötykäyttöön on erinomainen askel kohti resurssiviisasta asumista myös ympäristön kannalta. Jokainen lämmitetty neliö kuluttaa energiaa, kun taas tilojen hyödyntäminen parantaa kustannustehokkuutta ja ennen kaikkea lisää ihmisten asumis- ja työskentelymukavuutta.


Koronapandemia on osoittanut, että suomalaisilta löytyy etätöihin vaadittavaa luottamusta sekä itsensä johtamista. Kokemuksen kirkastama tulevaisuuden visio on, että etätyöt ovat tulleet jäädäkseen lisääntyvässä määrin.

Asuminen ja työt muuttuvat ajassa tukien ihmisten hyvinvointia sekä jaksamista. Taloyhtiöiden yhteis- ja kerhotiloille löytyy varmsti potentiaalista käyttäjäkuntaa etätyöläisten ja -opiskelijoiden keskuudesta. Tilojen kuntoonlaitto ja yhteisten pelisääntöjen luominen auttavat alkuun.

Hyötykäyttöön päivisin, iltaisin & viikonloppuisin

Tähän asti etätyötilojen järjestäminen on ollut työntekijän itsensä vastuulla, mutta jo nyt usealla taholla ollaan herätty uuteen ajattelumalliin: moneen rakenteilla olevaan kohteeseen omakotitaloista pien- ja kerrostaloihin suunnitellaan joustavia, tarpeiden mukaan vaihtelevia etätyötiloja. Tilojen muunneltavuus on tärkeää. Sähköiset pöydät ja tekniset kokoustyökalut saadaan sulavasti sopimaan samoihin tiloihin esimerkiksi kuntoilulaitteiden tai biljardipöydän kanssa. Näin taloyhtiön yhteisiä tiloja pystytään päivisin hyödyntämään asukkaiden etätyöskentelyyn tai -opiskeluun. Iltaisin sekä viikonloppuisin tilat taas kutsuvat kokoontumaan ja viihtymään pelien taikka liikunnan merkeissä.

Etätyöpisteen vaatimat muutokset

Entä, mitä tarvitsee huomioida, jotta nykyisestä kerhotilasta kuoriutuu käyttäjäystävällinen, riittävin toiminnoin sekä tekniikoin varusteltu etätyöpiste?

Jos nykyinen tila on todella avoin ja avara, sitä voidaan jakaa pienempiin soppeihin hyödyntämällä esimerkiksi erilaisia väliseinäratkaisuja tai liukuovia. Näin mahdollistetaan rauhallinen työskentely sekä etäpalaverit ilman pelkoa, että naapureita vilahtelee kameran taustalla. Yleisilmeen ja pintaremontin lisäksi äänieristyksiin tulee kiinnittää huomiota sekä sähköistyksiä muuttaa, jotta etätyöskentelyyn vaadittavat työkalut ja yhteydet saadaan kuntoon. Myös ilmanvaihdon toimivuus on varmistettava ja sen mahdolliset muutostarpeet huomioitava, kun tiloissa oleskellaan pidempiä aikoja.

Ammattilainen avuksi heti alkumetreillä

Apuvoimat kannattaa kutsua paikalle matalalla kynnyksellä, vaikka kyse olisi vasta suunnittelusta tai tarpeiden kartoituksesta. Kotikadulla on kokemusta niin pienistä pintaremonteista kuin suuremmistakin hankkeista; huolellinen suunnittelu ja valmistelu sekä oikeat materiaalit toimivat avaimina onnistuneeseen lopputulokseen. Huomioitavaa on, että esimerkiksi kaikki sähköasennustyöt kuuluvat aina ammattilaiselle. Kokeneet tekijät myös takaavat, että hommat hoituvat alkuvaiheista loppusiivoukseen ilman turhaa stressiä tai yllätyksiä.

Oikealla ajoituksella voi varmistaa, että remontti ei häiritse asukkaiden arkea. Kerhohuoneiden muuttaminen hyötykäyttöön kiinnostaa taatusti myös asukkaita ja saa osakseen positiivista huomiota, joten avoin viestiminen ja tulevista vaiheista tiedottaminen on avainasemassa.

Jätä yhteydenottopyyntö, niin suunnitellaan ja päivitetään taloyhtiönne kerhotilat osaksi tätä päivää. Meiltä saat ammattitaitoista apuvoimaa tilojen suojaukseen, tyhjentämiseen sekä remontin kaikkiin osa-alueisiin – viestintää unohtamatta.

Varaudu mahdolliseen sähkökatkoon hyvissä ajoin

Kotikatu sähkökatkoon varautuminen

Mahdollisten pitkien pakkasjaksojen odotetaan pistävän koko Suomen energiahuollon kantokyvyn koetukselle. Saattaa olla, että kovimpien kulutushuippujen (aamulla klo 7–10 ja illalla klo 16–20) aikana on tiedossa myös hetkellisiä sähkökatkoja eri puolilla maata. Poikkeustilanteeseen on hyvä varautua kodeissa etukäteen.


Sähkökatkot vaikuttavat asumiseen ja meidän kaikkien arkeen monella tavalla, mutta onneksi niiden on luvattu olevan vain alueellisia ja lyhytaikaisia ja mahdollisuuksien mukaan niistä tiedotetaan etukäteen. Odottamattomien sähkökatkojen mahdollisuus kannattaa kuitenkin pitää mielessä jo nyt ja varautua niihin omalta osaltaan mahdollisimman hyvin. Huomioi sähkökatkoon varautumisessa ja katkon aikana ainakin nämä:

Pidä taskulamppu käsillä

Huolehdi, että taloudestasi löytyy taskulamppu tai muutama sekä niihin sopivat paristot. Laita taskulamppu sellaiseen paikkaan, josta löydät sen helposti myös pimeässä. Moni modernimpi taskulamppu toimii ladattavalla akulla. Varmistu siis säännöllisesti, että taskulampun akku on ladattuna. Jos omistat erillisen pienelektroniikan varavirtalähteen, pidä myös sen varaustasosta huolta säännöllisesti.

Perusta tai päivitä ruokahuollon kotivara

Hyvä yleissääntö on, että ruokatarpeita on huushollissa varattuna noin 3 vuorokauden tarpeisiin. Rakenna kotivara ruoka-aineksista, joita taloudessasi käytetään muutenkin ja pidä pääpaino ruuissa, jotka säilyvät huoneenlämmössä. Sähkökatkon sattuessa jääkaappi ja pakastin lämpenevät ja jotkin ruoka-aineet pilaantuvat yllättävän nopeasti. Käytä helpoimmin pilaantuvat järjestyksessä ensimmäisenä.  Älä avaa turhaan jääkaappia tai pakastinta, jotta viileys säilyy niissä mahdollisimman pitkään.

Muista radio ja siihen paristot

Pidä huolta, että taloudessasi on paristokäyttöinen radio ja siihen paristot. Sähkökatkojen aikana radio toimii mm. viranomaisten tiedotuskanavana.

Varaudu asuintilojen viilenemiseen

Etenkin jos koti on yksinomaan suoran sähkölämmityksen varassa, saattavat asuintilat viilentyä sähkökatkon aikana yllättävänkin nopeasti. Makuupussit, huovat ja täkit kuten myös villakerrastot ja muut pakkaskelin vaatetukset tulevat näissä tilanteissa tarpeeseen. Lisäksi sähkökatkon aikana kannattaa viettää aikaa yhdessä tilassa isommalla porukalla ja taklata näin huonelämpötilan viilenemistä. Sulje väliovet tiloista, joissa ei oleskella.

Älä käytä hissiä

Jos tiedät, että sähkökatkon mahdollisuus on lähiaikoina ilmeinen, älä käytä hissiä, vaan valitse suosiolla portaat. Sähkökatko saattaa pysäyttää myös kiinteistön hissin.

Käytä kännykkää fiksusti

Älä tuhlaile sähkökatkon aikana puhelimen akkua turhaan nettiselailuun. Huomaa, että myös matkapuhelinverkot ovat sähkökatkon aikana riskialttiita häiriöille: älä kuormita niitä suoratoistopalveluilla, vaan säästä verkon kapasiteettia esim. hätäpuheluille. Älä soita hätänumeroon kysyäksesi esimerkiksi sähkökatkon kestosta. Turhat puhelut voivat tukkia hätänumeron. Silloin kiireellistä apua tarvitsevat eivät saa yhteyttä hätäkeskukseen. Myös meillä kiinteistöhuollossa on sähkökatkon aikaan kädet täynnä poikkeustilanteen töitä, joten olethan yhteydessä meihin vain juuri siihen hetkeen liittyvissä välttämättömissä asoissa. Kiireettömät asiat ehdimme selvittämään yhdessä myöhemminkin.

Älä käytä vettä sähkökatkon aikana

Veden käyttöä tulee välttää, sitä kannattaa käyttää ainoastaan välttämättömissä tilanteissa. (hanat ja vessanpönttö). Vessan vetämistä, suihkussa käyntiä, kylpyä sekä astian- ja pyykinpesua käyttöä on syytä välttää sähkökatkon aikaan. Vettä ei tulisi laskea viemäriin, vaan sen voit valuttaa hanan alla olevaan ämpäriin. 

Varaudu poikkeustilanteeseen hankkimalla kannellinen astia veden noutoa varten jakelupisteiltä sekä pullovettä. WC-istuimeen voit viritellä esimerkiksi muovikassin ja käyttää pussissa kuivikkeena reilusti vessa- tai sanomalehtipaperia. Tarpeiden jälkeen muovipussin voi viedä jätekatoksen sekajäteastiaan.  

Huomioi myös, että sähkökatko itsessään saattaa rikkoa putkistoja, jolloin sähkökatkon jälkeenkin tulee noudattaa erityistä varovaisuutta vedenkäytön osalta. Hanasta saattaa myös tulla sähkökatkon jälkeen tulikuumaa vettä, joten erityistä varovaisuutta tulee noudattaa poikkeustilanteen jälkeenkin.  

Sammuta sähkölaitteet

Huolehdi, että sammutat mahdollisesti päällä olleet sähkölaitteet, liedet, uunit ja esimerkiksi sauna, jotta niistä ei sähköjen palauduttua aiheudu palovaaraa.

Pidä mielessä sähkölukkojen häiriöt

Kiinteistön ovissa ja porteissa olevat sähkötoimiset lukitukset ovat katkon aikana alttiita häiriöille. Ne saattavat jäädä omin päin pidemmäksi aikaa auki tai kiinni ja aiheuttaa siten turvallisuusriskejä tai kylmän ulkoilman pääsyä sisätiloihin. Keskustelkaa taloyhtiössä yhdessä, miten vikatilanteissa toimitaan.

Hädässä ystävä tunnetaan, ja sähkökatkon sattuessa naapuriapu!

Jos naapurissasi asuu seniori tai joku muu apua mahdollisesti tarvitseva, pidä huolta että hänelläkin on katkon aikana kaikki hyvin. Sähköttömyys saattaa aiheuttaa yllättävän isoja hankaluuksia arjen välttämättömiin perustoimintoihin mm. liikkumiseen, ruokailuun ja lämpimänä pysymiseen liittyen. Sopikaa taloyhtiössä naapureiden kesken, miten apu saadaan löytämään perille poikkeustilan aikana.